لینک های دسترسی

Breaking News

دموکرات‌های مجلس نمایندگان امریکا در مورد افغانستان وضاحت می‌خواهند


دموکرات‌های مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده از مایک پمپیو، وزیر خارجه و مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا خواسته اند تا نمایندگان خود را برای گواهی‌دهی در جلسۀ استماعیۀ مجلس در مورد پالیسی امریکا برای افغانستان اعزام کنند، در غیر آن رسماً به مجلس احضار خواهند شد.

اعضای دموکرات کمیتۀ نظارت و اصلاحات مجلس نمایندگان کانگرس امریکا با ارسال نامه‌های جداگانه به وزارت‌های خارجه و دفاع امریکا از این دو وزارت‌خانه خواسته اند تا نمایندگان شان را برای گواهی‌دهی بفرستند.

قرار است این جلسۀ استماعیه به تاریخ نهم سپتمبر برگزار شود و وزارت‌های دفاع و خارجۀ امریکا تا روز چهارشنبه دوم سپتمبر (۱۲ سنبله) از اشتراک شان در این جلسه اطمینان دهند.

یک مقام وزارت دفاع ایالات متحده به صدای امریکا گفت که بحث در این مورد جریان دارد و تا شام سه شنبه اول سپتمبر در این مورد تصمیی اتخاذ خواهد شد، اما وزارت خارجۀ امریکا تا کنون در این مورد ابراز نظری نکرده است.

کمیسیون امنیت ملی کمیتۀ نظارت و اصلاحات مجلس نمایندگان امریکا هشدار داده است که اگر وزارت‌های خارجه و دفاع اقدام نکنند "کمیسیون گزینۀ دیگری نخواهد داشت، جز اینکه با توسل به روش‌های اجباری گواهی بگیرد."

ایالات متحدۀ امریکا به تاریخ ۲۹ فبروری سال روان توافقنامۀ صلح را با طالبان امضا کرد که در افزون بر توافقاتی چون تبادلۀ زندانیان و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، قطع رابطۀ طالبان با گروه‌های دهشت افگن به شمول القاعده، کاهش قوای امریکایی در افغانستان به مرز ۸۶۰۰ نظامی تا ۱۳۵ روز پس از امضای این سند و خروج کامل قوای خارجی از افغانستان تا ماه می ۲۰۲۱ از شرایط آن است.

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا که همواره به برگرداندان نظامیان امریکایی از کشورهای خارجی تاکید کرده است، به تاریخ سوم اگست (۱۳ اسد) در برنامۀ Axio شبکه تلویزیونی HBO گفت که تا روز انتخابات ریاست جمهوری امریکا –سوم نومبر ۲۰۲۰- شمار نظامیان امریکایی در افغانستان بین ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر خواهد بود.

قانونگذاران دموکرات امریکا ابراز نگرانی کرده اند که تصمیم آقای ترمپ مبنی بر کاهش قوای امریکایی از افغانستان "انگیزۀ سیاسی" دارد. رقیبان دموکرات آقای ترمپ همچنان استدلال کرده اند که بر بنیاد گزارش‌های نظامیان امریکایی و ملل متحد، طالبان با القاعده قطع رابطه نکرده اند.

در نامۀ اعضای دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده همچنان به گفته‌های اخیر کنت مک‌کینزی، قوماندان فرماندهی مرکزی قوای امریکایی اشاره شده است که به تاریخ دهم جون گفته بود که شرایط برای خروج کامل قوای امریکایی از افغانستان مهیا نشده است.

همزمان با این، باب منندز، عضو ارشد دموکرات در کمیتۀ روابط خارجی مجلس سنای امریکا با نشر بیانیه‌ای گفته است که آرزومند است تا وزارت خارجه در مورد حملات اخیر طالبان بر قوای امریکایی که "نقض آشکار" توافقنامۀ دوحه است، وضاحت بدهند.

طالبان در توافقنامۀ دوحه تعهد کرده اند که حملات شان را بر نیروهای خارجی متوقف می‌کنند و نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان نیز تایید کرده اند که آن گروه تا کنون به این تعهد شان کماکان پابند بوده، اما حملات شان را بر نظامیان افغان افزایش بخشیده اند.

XS
SM
MD
LG