لینک های دسترسی

Breaking News

خوشبینی پمپیو نسبت به 'مصوونیت' کردهای سوری


مایک پمپیو، وزیر خارجه امریکا، ابراز خوشبینی کرده که پس از خروج نظامیان امریکایی از سوریه، هم کُردهای سوری مصوون باشند و هم ترک‌ها بتوانند "در برابر تروریست ها از کشور خود دفاع کنند".

وزیر خارجۀ امریکا امروز در صحبتی با خبرنگاران در ابوظبی گفت "ما اطمینان داریم به یک نتیجه برسیم که بتواند به هر دو موضوع رسیدگی کند".

آقای پمپیو این سخنان را در حالی ابراز کرده که تنش‌ها میان واشنگتن و انقره در مورد سرنوشت کردهای سوری اخیرا شدت گرفته است.

جنگجویان کرد سوری متحدین نزدیک ایالات متحده در مبارزه علیۀ گروه داعش در عراق و سوریه هستند.

اما حکومت ترکیه، کردهای سوری را تروریست می‌خواند و گفته است که یک عملیات وسیع نظامی را علیه آن‌ها در شمال سوریه راه اندازی خواهد کرد.

جان بولتن، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، هفتۀ گذشته گفته بود که توافق ترکیه مبنی بر حفاظت از کُردها، شرط رئیس جمهور ترمپ برای خروج سربازان امریکایی از سوریه است.

بولتن همچنان گفته بود که واشنگتن مانع حملات ترکیه بر کردهای خواهد شد.

اما رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، این اظهارات را تقبیح کرد و آن را یک "اشتباه جدی" عنوان خواند.

وزیر خارجۀ ایالات متحده به روز جمعه گفت که واشنگتن "حق مردم ترکیه و حق اردوغان را بخاطر دفاع از کشورشان در برابر تروریست ها" می‌پذیرد.

اما افزود "ما این را نیز می‌دانیم که آنان (جنگجویان کرد سوری) که در طول این همه وقت در کنار ما جنگیدند، شایستگی این را دارند که محفوظ باشند".

آقای پمپیو هم‌چنان گفت که او در این مورد با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجۀ ترکیه نیز صحبت کرده است.

مایک پمپیو به شرق میانه رفته است تا به متحدین منطقه‌ای واشنگتن این اطمینان را بدهد که با وجود خروج سربازان امریکایی از سوریه، ایالات متحده متحدین خود را تنها نخواهد گذاشت.

XS
SM
MD
LG