لینک های دسترسی

Breaking News

پمپیو با مذاکره کنندگان افغان در دوحه ملاقات کرد 


Pompeo in Qatar
Pompeo in Qatar

مایک پمپیو، وزیر خارجهٔ ایالات متحده امروز ۲۱ نومبر (اول قوس) در دوحه با مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان ملاقات کرد.

براساس گزارش‌ها، آقای پمپیو در ملاقات با مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی افغانستان گفت: "ما در حاشیه خواهیم نشست و در جاییکه بتوانیم کمک خواهیم کرد."

خبرنگاران از جریان ملاقات او با هیات دولت افغانستان گزارش داده اند که گفته است: "من بیشتر علاقمندم که نظرات شما را در مورد اینکه چگونه می توانیم احتمال نتیجه موفقیت آمیز را افزایش دهیم، بدانم."

انتظار می‌رفت آقای پمپیو در دیدارهای خود با گروه طالبان و تیم های مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان روی کاهش خشونت ها تاکید کند؛ تقاضای که اکثراً از جانب گروه طالبان رد شده است.

در جریان سفر یک روزه‌اش به دوحه، وزیر خارجه امریکا با سید سعادت منصور نادری وزیر دولت در امور صلح افغانستان نیز دیدار کرد.

ملاقات آقای پمپیو با سید منصور سعادت نادری وزیر دولت افغانستان در امور صلح
ملاقات آقای پمپیو با سید منصور سعادت نادری وزیر دولت افغانستان در امور صلح

وزیر خارجهٔ ایالات متحده همچنان با ملا عبدالغنی برادر، رییس دفتر سیاسی طالبان در دوحه ملاقات کرد.

سفر آقای پمپیو در حالی به دوحه صورت می‌گیرد که بر اساس گزارش‌ها اختلافات روی دستورالعمل مذاکرات میان دوجانب حل شده و مذاکرات مستقیم به زودی آغاز خواهد شد.

در همین حال عبدالله عبدالله ، رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در جریان سفرش به ترکیه به خبرگزاری فرانس پرس گفت که دولت و طالبان "بسیار نزدیک" استند که در مذاکرات از بن بست عبور کنند.

او افزود: "ما نزدیک استیم ، ما بسیار نزدیک استیم. امیدوارم این مرحله را پشت سر بگذاریم و به موضوعات اساسی برسیم."

دیدار وزیر خارجهٔ امریکا در حالی صورت می‌گیرد که حملات راکتی امروز در کابل جان هشت نفر را گرفت و ۳۱ نفر دیگر را زخمی کرد.

گروه دولت اسلامی یا داعش مسوولیت این حملات را به عهده گرفت.

در همین حال در اوایل هفتهٔ جاری وزارت دفاع ایالات متحده گفت که به زودی در حدود ۲۰۰۰ نظامی خویش را از افغانستان بیرون خواهد کرد؛ اقدامی که برخی از کارشناسان و مقامات پیشین امریکایی در نشستی به کانگرس آنرا یک "اشتباه" عنوان کردند.

بر اساس گزارش اسوشیتد پرس، آقای عبدالله امروز در انقره گفت که به تصمیم حکومت امریکا مبنی بر خروج نیروهای این کشور از افغانستان احترام دارد،‌ اما نظامیان امریکایی باید زمانی از افغانستان خارج می‌شدند که وضعیت در این کشور بهبود یافته می‌بود.

XS
SM
MD
LG