لینک های دسترسی

Breaking News

وزیرخارجۀ امریکا عازم کوریای شمالی میشود


انتظار میرود که مایک پمپیو، وزیرخارجۀ ایالات متحده، به روز پنجشنبه عازم کوریای شمالی گردد.

هدف از این سفر آقای پمپیو، ادامۀ مذاکرات میان واشنگتن و پیونگ یانگ مبنی بر خلع سلاح اتمی شبه جزیرۀ کوریا میباشد.

در طول سه ماۀ گذشته، این سومین سفر وزیرخارجۀ ایالات متحده به کوریای شمالی میباشد.

مایک پمپیو امیدوارست که در این سفر به یک 'نقشۀ راه' در مورد خلع سلاح اتمی شبه جزیرۀ کوریا، به توافق برسد.

وزیرخارجۀ ایالات متحده در حالی به مذاکرات هسته ای با کوریای شمالی ادامه میدهد که واشنگتن تا حال نمیداند که کوریای شمالی چه تعداد کلاهک هسته ای در اختیار دارد.

براساس تخمین استخبارات نظامی امریکا، کوریای شمالی ممکن تا ٥٠ کلاهک هسته ای داشته باشد. اما تعدادی از منابع استخباراتی دیگر میگویند که کوریای شمالی ممکن سلاح و ساحات هسته ای زیرزمینی نیز داشته باشد.

در عین حال یک منبع به خبرگزاری رویترز گفته است که اگر وزیرخارجۀ ایالات متحده در جریا این سفر با پیونگ یانگ به یک توافق برسد، قصرسفید حاضر است که دومین ملاقات رودرو میان رئیس جمهور ترمپ و رهبر کوریای شمالی را روی دست گیرد.

تحرکات مشکوک هسته ای

در حالیکه از تعهد کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی، مبنی بر خلع سلاح کامل اتمی، حدود سه هفته میگذرد، اما تعدادی از رسانه های امریکایی به شمول واشنگتن پُست و اِن.بی.سی نیوز به قول از منابع استخباراتی امریکا که نام هایشان افشا نشده، گزارش داده که کوریای شمالی عزم متوقف کردن کامل برنامۀ اتمی خود را ندارد.

یک مقام حکومتی در واشنگتن، به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته است که این گزارش ها دقیق است، اما قصرسفید این گزارش ها را نه تائید و نه هم رد میکنند.

بروس کلنگر، کارمند سابق استخباراتی ایالات متحده و کارشناس امور کوریا در 'بنیاد هریتیج' میگوید که "در تصاویر گرفته شده از ماهواره، گسترش یک ساحۀ ذروی و ساحات تولید میزاییل دیده میشود".

آقای کلنگر می افزاید که "گزارش های استخباراتی نیز نشان میدهد که کوریای شمالی تولید مواد اتمی را افرایش میدهد".

گزارش ها مبنی بر تلاش های هسته ای کوریای شمالی درحالی داده شده که قرار است مایک پمپیو، وزیرخارجۀ ایالات متحده، به روز جمعه به کوریای شمالی برسد و به مذاکرات هسته ای میان واشنگتن و پیونگ یانگ ادامه بدهد.

تعدادی از تحلیلگران به هشت توافق ناکام با کوریای شمالی اشاره میکنند و میگویند که رهبران مستبد آنکشور هیچگاه از ذخایر ذروی خود دستبردار نخواهند شد.

اما بروس کلنگر میگوید که باوجود تلاش کوریای شمالی برای فریب دادن، امید نیز وجود دارد.

به گفتۀ این کارشناس امریکایی "ایالات متحده باید از اشتباهات گذشته بیاموزد و یک توافقنامۀ را اجازه ندهد که ناقص، کوتا، مبهم و چیزی باشد که جزئیات کافی نداشته باشد".

جان بولتن، مشاور امنیت ملی قصرسفید، اخیراً گفته است که واشنگتن یک پلانی دارد که در صورت همکاری پیونگ یانگ، برنامۀ هسته ای میتواند در مدت یکسال از بین برده شود.

آقای بولتن همچنان گفته است که تطبیق این پلان، مستلزم پایان یافتن هرنوع برنامۀ کیمیاوی، بیولوژیکی، هسته ای و میزایلی کوریای شمالی میباشد.

XS
SM
MD
LG