لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و پاکستان در پی از سرگیری روابط بهتر


این نخستین سفر مایک پمپیو به صفت وزیر خارجۀ امریکا به پاکستان است
این نخستین سفر مایک پمپیو به صفت وزیر خارجۀ امریکا به پاکستان است

مایک پمپیو، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا، پس ازیک سفر چهار ساعته به پاکستان که طی آن با عمران خان، صدر اعظم، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه و قمر جاوید باجوه، لوی درستیز قوای مسلح پاکستان، ملاقات کرد، به طور محتاطانه ابراز خوشبینی نمود.

آقای پمپیو در میدان هوایی اسلام آباد، هنگام عزیمت به هند گفت "هنوز هم راه درازی در پیش است و مذاکرات بسیار زیاد صورت گیرد. زمان آن فرا رسیده است که به تعهدات مشترک مان عمل کنیم ... موارد زیادی بوده است که حرف زدیم و توافقاتی کردیم، اما قادر نبودیم که واقعاً آن تعهدات را عملی کنیم".

صدر اعظم پاکستان پس از دیدار با وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا ابراز "خوشبینی" کرده و گفته است که روابط دو کشور از سر گرفته شده می تواند.

عمران خان گفت "یک ورزشکار همواره خوشبین می باشد، وارد میدان شده و فکر می‌کند که پیروز می‌شود."

وزیر خارجۀ ایالات متحده گفت "در مورد حکومت جدید آنان (پاکستان)، فرصت های جدید برای احیای مجدد روابط میان کشورهای مان در عرصه های اقتصاد و تجارت صحبت کردیم".

پس از روی کار آمدن حکومت دونالد ترمپ، روابط امریکا با پاکستان به گونهء کم پیشینه به تیره گی گراییده است. رئیس جمهور ترمپ پاکستان را به "دروغ گویی و فریب" متهم نموده صدها میلیون دالر کمک های مالی به پاکستان را به حالت تعلیق درآورده است.

همانند مقام های افغان، حکومت ترمپ از پاکستان خواستار مبارزه راستین و بی امان بر ضد گروه های افراطی و دهشت افگن در آن کشور شده است.

صلح افغانستان

بخشی از گفت و گوهای آقای پمپیو با عمران خان در مورد پروسه صلح افغانستان بود – روندی که مقام های امریکایی تلاش می ورزند به آن جان تازهء ببخشند.

آقای پمپیو پس از دیدار با مقام‌های پاکستانی گفت"طوریکه همه می دانیم کاری را که باید انجام دهیم، تلاش برای یافتن راه حل صلح آمیز معضل افغانستان است که نه تنها به سود افغانستان، بلکه به سود ایالات متحده و پاکستان نیز خواهد بود".

وزیر خارجه امریکا به تازه گی زلمی خلیلزاد را به حیث مشاور امور افغانستان گماشته است و به وی فقط یک ماموریت تعیین نموده است – تسهیل و موفقیت مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و شورشیان طالب.

XS
SM
MD
LG