لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و هند و همکاری‌های استراتیژیک شان را گسترش می‌بخشند


وزیران دفاع و خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا پنج شنبۀ هفتۀ روان با مقام‌های هندی در دهلی جدید دیدار و تلاش خواهند کرد تا چندین توافقنامۀ دفاعی میان دو کشور را نهایی کنند.

هدف عمدۀ نزدیکی روابط نظامی و دفاعی واشنگتن و دهلی جدید که در یک دهۀ گذشته محکمتر شده است، به گزارش خبرگزاری رویترز، مقابله با گسترش نفوذ چین در منطقه است.

مقام‌های امریکایی و آگاهان امور به این باور اند که دیدار جیم متیس، وزیر دفاع و مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا، با همتایان هندی شان، نه تنها اهمیت نمادین دارد، بلکه به امریکا و هند فرصتی را مهیا می‌کند تا اختلاف نظر های شان را که روابط نزدیک هند با روسیه و ایران نیز شامل آن می‌شود، از میان بردارند.

هند که سال گذشته برای نزدیک به سه ماه درگیر مناقشۀ شدید مرزی با چین بود، از گسترش فزایندۀ نفوذ و روابط امنیتی و اقتصادی بیجنیگ در جنوب آسیا هراسان شده است.

علاقۀ امریکا به بازار نظامی هند

ایجاد چارچوب ارتباطات و "توافقنامۀ سازگاری ارتباطات و امنیت" که زمینه را برای تشریک محرمانۀ اطلاعات میان دو کشور سهل می‌کند، یکی از مسایل مهم دیگر است که مقام‌های امریکایی امیدوارند در این سفر، آنرا نهایی کنند.

توافقنامۀ سازگاری ارتباطات و امنیت میان امریکا و هند که مقام‌های امریکایی از دیرزمان خواستار آن بوده اند، دروازه ها را به روی واشنگتن می‌گشاید تا تجهیزات حساس دفاعی چون درون های مسلح را به هند بفروشد.

هند در گذشته علاقۀ چندانی به نهایی سازی چنین توافقنامه‌ای نداشت، اما خبرگزاری رویترز از قول یک مقام دفاعی هند گزارش داده است که اکنون دهلی جدید با آن مخالفت ندارد.

مقام‌های دو کشور همچنان در مورد "توافقنامۀ همکاری و تبادلۀ اساسی" مذاکره خواهند کرد، که به گفتۀ منابع نظامی هند، هر دو کشور را قادر خواهد کرد تا اطلاعات ماهواره های پیشرفته را برای مقاصد نظامی با هم شریک سازند.

ایالات متحده به صفت دومین فروشندۀ بزرگ اسلحه به هند در یک دهۀ گذشته به ارزش ۱۵ میلیارد دالر سلاح و تجهیزات نظامی را به هند فروخته است و حال می خواهد تا بازار جنگ افزار و تجهیزات نظامی هند را در دست داشته باشد.

امریکا و هند که در گذشته تمرینات نظامی مشترک قوای بحری، قوای هوایی و حتا قوای ویژه را داشتند، اکنون به گفتۀ یک مقام نظامی امریکا، در صدد تمرینات نظامی مشترک اند و دو کشور از تمام تشکیلات قوای مسلح خود کار خواهند گرفت.

اختلافات دو کشور

با وصف تمام خوشبینی‌ها، وزیران خارجه و دفاع، امریکا نگرانی خود را در مورد اتکای دوامدار هند به جنگ افزار روسی و نفت ایران، به مقام‌های هندی ابراز خواهند کرد.

هند در نظر دارد که سیستم راکتی زمین به هوای اس-۴۰۰ را از روسیه خریداری کند، اقدامی که مایۀ نگرانی ایالات متحدۀ امریکا شده است، زیرا بر اساس تحریم های امریکا بر روسیه، هر کشوریکه در بخش‌های دفاعی و استخباراتی با روسیه تعامل کند، نیز معروض به تحریم خواهد شد.

با اینحال، لایحۀ جدید دفاعی امریکا به رئیس جمهور این کشور صلاحیت می‌دهد تا بر مبنای علایق امنیت ملی، هر کشوری را که خواسته باشد، از چنین تحریم مستثنا قرار دهد. اما تا کنون روشن نیست که آیا هند در تعامل دفاعی و نظامی با روسیه از دید امریکا مستثنا خواهد بود یا خیر.

مذاکرات در پویند با خریداری سیستم اس-۴۰۰ روسی از سوی هند تقریباً نهایی شده است و انتظار می رود که پیش از سفر برنامه ریزی شدۀ ماه اکتوبر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به هند، توافقنامۀ این معامله امضا شود.

تنها مورد اختلاف واشنگتن و دهلی جدید، تعاملات هند با روسیه نیست. ایالات متحده پس از بیرون شدن از توافق هسته‌ای ایران، کشورها را از خریداری نفت ایران نهی می‌کند.

هند که پس از چین، دومین مشتری عمدۀ نفت ایران است، تا هنوز در مورد کاهش واردات نفت از ایران تصمیم نگرفته و در تلاش است تا ایالات متحده در این زمینه نیز به هند استثنا قایل شود.

XS
SM
MD
LG