لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان محور بحث سفر مقام‌های ارشد امریکایی به پاکستان


ارشدترین نظامی و دپلومات امریکایی به جنوب آسیا سفر کرده اند و به گفتۀ مقام‌های امریکایی یکی از اهداف عمدۀ این دو مقام وارد کردن فشار بر هند و پاکستان است تا این دو کشور رقیب از استراتیژی جدید واشنگتن برای ثبات افغانستان، حمایت بیشتر کنند.

مایک پمپیو، وزیر خارجه و جوزف دنفورد، لوی درستیز عمومی قوای مسلح ایالات متحده، نخست به پاکستان سفر کرده و قرار است با مقام‌های پاکستانی به شمول شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ آن کشور، ملاقات کنند.

سفر مقامات ارشد ایالات متحده به اسلام آباد در حالی صورت می گیرد که تنش میان امریکا و پاکستان در یک سال گذشته شدید تر شده و ادارۀ دونالد ترمپ حدود ۸۰۰ میلیون دالر کمک های خود را برای پاکستان یا به حالت تعلیق در آورده و یا را قطع کرده است.

مقامات امریکایی به شمول رئیس جمهور ترمپ بار ها گفته اند که پاکستان اقدامات لازم را در راستای مبارزه بر ضد تندروان و گروه های دهشت افگن مستقر در آن کشور مانند طالبان افغان و شبکۀ حقانی روی دست نگرفته است، ادعایی که از سوی اسلام آباد رد شده است.

پس از سفر به پاکستان، قرار است لوی درستیز ایالات متحده به هند سفر کند و یکجا با جیم متیس، وزیر دفاع و مایک پمپیو، وزیر خارجۀ امریکا، باسوشما سواراج، وزیر خارجه و نرمال سیتارامان، وزیر دفاع هند، در مورد تامین ثبات افغانستان، نشست دوجانبه داشته باشند.

جنرال دنفورد گفته است که "هند یکی از شرکای عمدۀ ایالات متحده است" که نقش با نفوذ در جهان دارد.

در پهلوی صحبت در مورد تامین ثبات افغانستان، مقامات امریکایی در نظر دارند تا با مقامات هندی در مورد قرارداد های قبلی هند با روسیه و ایران نیز صحبت کنند، دو کشوریکه با تعزیرات امریکا مواجه اند. خریداری میزایل های اس-۴۰۰ ساخت روسیه توسط هند که ارزش آن به شش میلیارد دالر امریکایی می رسد، یکی از مباحث مقامات دو کشور خواهد بود.

XS
SM
MD
LG