لینک های دسترسی

Breaking News

ویرانی جنگ و مشکلات اقتصادی مردم در سیدآباد میدان وردک


روستای ملی خیل ولسوالی سیدآباد ولایت میدان وردک که درجریان جنگ بین نیروهای امریکایی، حکومت پیشین و طالبان خط اول نبرد بود، خسارات زیادی را متحمل شده و آثار جنگ در آن هویدا است.

داکتر شاولی همت، که دریگانه کلنیک موجود در این ولسوالی کار می‌کند به قریه خود برگشته است تا خانۀ خود را که درجنگ ویران شده است، دوباره آباد کند.

اما آقای همت در مورد آینده نگران است که نه تنها در میدان وردک بلکه، در سراسر افغانستان کمبود دوا، مواد خوراکی ، مواد سوخت و کار و بار محسوس می‌باشد.

با آنکه از تسلط کامل طالبان بر افغانستان دو ماه می‌گذرد، مردم قریه ملی‌خیل با مشکلات اقتصادی مواجه اند و آنان نمی‌توانند خانه‌های ویران شدۀ خود را آباد کنند.

همه هراس دارند که با آمدن زمستان مشکلات شان بیشتر خواهد شد.

در کنار کمبود ادویه و مواد ارتزاقی، کمبود آب آشامیدنی نیز باشندگان این روستا را تهدید می‌کند. در قریهٔ ملی‌خیل فقط یک چاه‌آب وجود دارد.

داکتر همت می‌گوید که همۀ خانه‌ها در جنگ‌ها میان نیروهای حکومت پیشین و طالبان به کلی ویران شده و یا شدیداً آسیب دیده است.

او گفت: "از اثر مشکلات اقتصادی این‌جا هیچ چیز نیست. به ویژه آب. این همه نتیجه جنگ است."

داکتر همت اضافه کرد که ۶۰ داکتر و کارمند شفاخانه از سه ماه به این‌سو معاش ماهوار شان را دریافت نکرده اند.

او علاوه کرد: "من این‌جا به مدت ۱۱ سال کار کردم که همه وقت جنگ بود. از کارم در این‌جا و این محیط سخت خسته شده‌ام، به اندازۀ خسته شده‌ام که هیچ کس آن را تصور کرده نمی‌تواند."

در این حال، رییس سیاست خارجی اتحادیهٔ اروپایی گفته است که افغانستان با سقوط سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی مواجه است؛ معضلی که خطر مبدل شدن به فاجعهٔ بشری را در پی دارد.

جوسپ بوریل در بلاگ‌اش نگاشته است: "افغانستان یک بحران جدی بشری را تجربه می‌کند و سقوط اقتصادی و اجتماعی نیز در این کشور در حال ظهور است؛ بحرانی که برای امنیت افغان‌ها، منطقه و جهان، خطرناک خواهد بود".

نرخ مواد غذایی در افغانستان بیش از ۵۰ در صد در حالی افزایش یافته است که راکد شدن سرمایه‌ نه میلیارد دالری افغانستان و برداشت عواید خارجی سبب تورم مالی در این کشور شده است.

XS
SM
MD
LG