لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: رویداد آتش‌سوزی موتر مهاجرین افغان در ایران جدی بررسی شود


رییس جمهور افغانستان گفته است که رویداد آتش‌گرفتن موتر حامل مهاجرین افغان در ایران باید از طریق مراجع دیپلوماتیک دو کشور به گونۀ جدی بررسی شود.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان امروز دوشنبه هشتم جون (۱۹ جوزا) گفت که رییس جمهور غنی در نشست کابینه بر پیگیری این موضوع از مجراهای دپلوماتیک تاکید کرد.

گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان نیز امروز به خبرنگاران گفت که سرپرست این وزارت، سفیر این کشور مقیم ایران و سایر شعبات سیاسی را موظف کرده است که این رویداد را به صورت جدی پیگیری کنند.

او افزود: "از تمام وسایل، مواد و اسناد قانونی در زمینه استفاده نمایند تا مسببین حادثه به عدالت کشانده شوند."

بر اساس معلومات وزارت خارجۀ افغانستان، هفتهٔ گذشته یک موتر حامل مهاجرین افغان در شهر یزد ایران در اثر گلوله‌باری نیروهای امنیتی آن کشور آتش‌گرفت که در آن سه شهروند افغان جان باختند و پنج تن دیگر زخمی شدند.

عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در تهران به صدای امریکا گفته است که شهروندان افغان به گونۀ قاچاقی وارد ایران شده بودند و رانندۀ موتر به هشدار پولیس توجه نکرد که در نتیجه هدف گلوله‌باری قرار گرفت.

حکومت افغانستان گفته است که ایران گلوله‌باری بر موتر حامل شهروندان افغان را در آن کشور پذیرفته و تعهد کرده است که عاملان این واقعه از سوی نهادهای عدلی و قضایی ایران مورد پیگرد قرار می‌گیرند.

این رویکرد پولیس ایران در برابر مهاجرین افغان در داخل و خارج به گونۀ گسترده نکوهش شد.

معترضان رفتار پولیس ایران را جنایت بشری خواندند
معترضان رفتار پولیس ایران را جنایت بشری خواندند

امروز دوشنبه ده‌ها تن در ولایت‌های هلمند، قندهار و ننگرهار در واکنش به این عمل مظاهره کردند. شماری از باشندگان قندهار در مقابل قنسولگری ایران، برخورد پولیس آن کشور را نکوهش کردند.

همچنان فعالان مدنی در شهر جلال‌آباد با حمل شعارهای بر ضد ایران راه پیمایی کردند و خواهان جلوگیری اعمال خشونت‌آمیز‌ علیه مهاجرین افغان در ایران شدند.

اعتراض کنندگان همچنان از جامعه جهانی خواستار پیگیری این قضیه شده و تاکید کردند که ایران با پامال‌کردن اصل همسایگی و همجواری، همواره از مجبوریت افغان‌ها سو استفاده می‌کند.

قرار است شهروندان افغان در اعتراض به این حادثه در شهر واشنگتن دی سی نیز راه‌پیمایی کنند.

سازماندگان این راه‌پیمایی از افغان‌های مقیم در ایالت‌های همجوار واشنگتن دی سی خواسته اند تا به روز یکشنبه ۱۴ جون در مقابل سفارت افغانستان در واشنگتن تجمع کرده و انزجار شان از برخورد نیروهای امنیتی ایران با مهاجرین افغان ابراز کنند.

XS
SM
MD
LG