لینک های دسترسی

Breaking News

نشست بین الافغانی در آلمان؛ محور بحث غنی و مرکل


انگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در دیدار با محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان پشتیبانی‌اش را از تلاش‌های کشوراش در روند صلح اعلام کرده است.

این دیدار که روز پنجشنبه ۲۳ جنوری (سوم دلو) در حاشیه نشست "مجمع اقتصادی جهان" در شهر داووس سویس انجام شد، دو طرف در مورد روند صلح افغانستان بحث کرده و خانم مرکل گفته است که "کشورش از روند صلحی حمایت‌ می‌کند که افغانستان شامل آن بوده و از سوی این کشور رهبری شود."

ریاست جمهوری در اعلامیۀ به نقل از خانم مرکل گفته است: "حکومت آلمان علاقمند است تا دیالوگ بین‌الافغانی را میزبانی کند".

صدر اعظم آلمان همچنان افزود که کشوراش همچنان آماده است افغانستان را در بخش اقتصاد و توسعه، به ویژه در قسمت انرژی و استخراج معادن همکاری کند.

این در حالی است که تلاش‌های آلمان برای برگزاری نشست بین‌الافغانی از حدود یک هفته به اینسو آغاز شده و مارکس پوتزیل، نمایندۀ ویژه آلمان برای افغانستان و پاکستان در دیدار اخیراش با حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان، از آمادگی‌های کشورش برای میزبانی این نشست خبر داده بود.

شورای امنیت ملی روز دوشنبه ۲۰ جنوری (۳۰ جدی) در اعلامیه‌ای گفت که آقای پوتزیل تاکید کرده است که آلمان می‌خواهد که از نشست بین‌الافغانی میزبانی کند.

آقای پوتزیل همچنان گفته بود که کشورش می‌خواهد نظریات و دیدگاه‌های حکومت و مردم افغانستان را در مورد صلح بشنود که چطور می‌تواند این نشست را متفاوت و به شکل بهتر برگزار نماید.

تا اکنون دو نشست بین‌الافغانی با حضور سیاست‌مداران افغان، و نمایندگان طالبان در مسکو و یک نشست دیگر که در آن برخی از مقام‌های حکومت افغانستان نیز اشتراک داشتند، در قطر برگزار شده است.

نشست بین‌الافغانی قطر نیز به میزبانی آلمان و قطر در دوحه برگزار شده بود.

XS
SM
MD
LG