لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: هیات مذاکره‌کنندۀ افغانستان تا سه روز دیگر آماده می‌شود


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان می‌گوید که بحث‌ها در مورد تعیین هیات گفتگوکنندۀ با طالبان جریان دارد و قرار است این هیات تا ۲۰ حوت برای مذاکره با طالبان آماده شود.

آقای غنی که روز شنبه هفتم مارچ (۱۷ حوت)در مراسم افتتاح سال دوم دوره هفده‌هم تقنینی شورای ملی افغانستان سخنرانی می‌کرد گفت که در "تعیین هیات مذاکره‌کننده موثریت، مشارکت، صلاحیت و معیار‌های واضح در نظر گرفته خواهد شد."

آقای غنی افزود که هیات مذاکراتی صلح زیر چتر "جمهوری اسلامی" به گفتگوهای بین‌الافغانی خواهد رفت و به گفته وی اعضای آن باید "مدافعان قانون اساسی، جمهوریت و حقوق اساسی مردم افغانستان باشند."

او افزود: "هیات مذاکره‌‎کنندۀ ما تا ۲۰ حوت سال روان آماده خواهد بود. نوع تصمیم‌گیری این که چگونه بالای شورای عالی یا هر ساختار دیگر که در آن نمایندگی از همه وجود داشته باشد، مشوره‌های صورت گرفته و در هفته گذشته در این مورد بحث شده تا بتوانیم هیاتی را داشته باشیم که از تمام مردم افغانستان نمایندگی کرده بتواند".

رییس جمهور غنی از شورای ملی افغانستان خواست که هفت نفر به شمول دو سناتور و پنج عضو مجلس را تا فردا برای عضویت در شورای عالی مصالحه به صورت رسمی معرفی کند.

رهایی زندانیان طالب

آقای غنی در مورد رهایی زندانیان طالب گفت که به حیث رییس جمهور افغانستان هیچ آرزوی ندارد که زندانیان طالب در بند حکومت باشند؛ اما به گفته وی رهایی این آنان باید بر اساس یک روند شفاف و میکانیزم واضح صورت گیرد.

او افزود: "رهایی آنها (زندانیان طالب) بر اساس یک روند شفاف و میکانیزم واضح صورت گیرد تا مردم ما مطمین شوند که بعد از رهایی، این زندانیان چگونه تغییر مثبت و تطبیق آتش‌بس کامل را شاهد خواهند بود".

رییس جمهور افغانستان همچنان گفت که "ایستادگی با تدبیر" وی در روند صلح به معنی مخالفت نیست و می‌خواهد تا از قانون اساسی و منافع ملی افغانستان پاسداری کند.

رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان از زندان‌های افغانستان در توافقنامۀ صلح که روز شنبه ۲۹ فبروری (۱۰ حوت) میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر امضا شد، مطرح شده است.

این در حالی است که پیش از این آقای غنی گفته بود که رهایی زندانیان طالب از صلاحیت‌های امریکا نیست و برای آزادسازی آنان هیچ تعهدی وجود ندارد.

طالبان گفته اند تا زمانی که ۵۰۰۰ زندانی آنان از بند رها نشوند، آمادۀ مذاکره با حکومت افغانستان نخواهند شد.

XS
SM
MD
LG