لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: فرصت برای ختم جنگ در افغانستان فراهم شده است


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان می‌گوید که در حال حاضر، فرصت برای پایان جنگ و رسیدن به صلح در این کشور فراهم شده است.

آقای غنی روز یکشنبه ۱۴ فبروری (۲۶ دلو) در یک پیام تصویری به مناسبت ۳۲ومین سالروز خروج قشون سرخ شوروی سابق از افغانستان گفت که صلح در این کشور آمدنی است.

آقای غنی افزود: "اکنون برای افغانستان فرصت ختم جنگ و رسیدن به صلح فراهم شده است. صلحی که در آن، نهادهای نظامی و ملکی ما حفظ و بیشتر از پیش تقویت گردند. صلحی که اطفال، زنان، جوانان و تمام اقشار محروم افغانستان از آن مستفید شوند."

آقای غنی با اشاره به دیدگاه‌های مبصرین "غربی و شرقی" که در آن زمان بر ادامه اشغال قشون سرخ شوروی سابق در افغانستان تاکید می‌کردند، گفت که افغان‌ها با مبارزۀ ملی توانسته اند، این نظریات را غلط ثابت کنند.

رییس جمهور غنی همچنان گفت: "حالا هم تدبیر، وحدت و یک پارچگی ما این نظر را که گفته می‌شود افغانستان به صلح نخواهد رسید، غلط ثابت خواهد کرد. ما به صلح خواهیم رسید، به صلح دوامدار، صلحی که در آن عزت هر افغان نهفته باشد."

در این حال، شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان با نشر خبرنامه‌ای به مناسبت ۲۶ دلو سالروز خروج قشون سرخ شوروی سابق از افغانستان، برقراری صلح در این کشور را یک اولویت جدی حکومت عنوان کرده و خواهان ختم جنگ ۴۰ ساله در این کشور شده است.

در اعلامیۀ این شورا آمده است: "امیدواریم که تلاش‌های جاری در راستای تامین صلح زمینه را برای پایان جنگ ۴۰ ساله و قطع خشونت‌ها فراهم سازد تا ملت ما به آرامش و توسعه دست یابد. ما از هر اقدام عملی برای تحقق صلح استقبال می‌نماییم و صلح را از هر اولویتی، ضرورتر می‌دانیم."

این در حالی است که از مدتی به این‌سو، خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافته و مذاکرات صلح میان هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در قطر، متوقف شده است.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان امروز بار دیگر از هیات ‌مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان خواست که به میز مذاکره حاضر شوند و بی‌درنگ گفتگوها را آغاز کنند.

مقامات افغان گروه طالبان در توقف مذاکرات صلح مقصر عنوان کرده و می‌گویند که هیات این گروه به عوض ادامهٔ مذاکرات مصروف سفرهای خارجی اند.

XS
SM
MD
LG