لینک های دسترسی

Breaking News

روحانی: تعزیرات جدید امریکا 'هیچ تاثیری' بر اقتصاد ایران نداشته


رئیس جمهور ایران روز شنبه گفت که وضع تعزیرات جدید ایالات متحده "هیچ تاثیری" بر اقتصاد کشورش نداشته است.

این اظهارات حسن روحانی یک هفته پس از آن بیان شد که دور دوم تعزیرات جدید ایالات متحده به تاریخ ۵ نوامبر بر ایران اعمال شد.

آقای روحانی طی سخنرانی که از طریق تلویزیون حکومتی آن کشور به صورت زنده نشر می شد گفت که تعزیرات جدید ایالات متحده به دلیلی بر اقتصاد ایران تاثیر نداشت که امریکا "از قبل همه ابزار که در دسترس داشت، استفاده کرده بود و چیزی نو علیه ما وجود نداشت."

مقام های امریکایی ایران را به تلاش برای ساختن سلاح هسته ای، حمایت از دهشت افگنی در جهان و بی ثباتی در منطقه متهم می کنند - اتهاماتی که مقام های ایرانی آنرا بی اساس می خوانند.

این تعزیرات شامل صنایع پتروشیمی، تیل و گاز، کشتیرانی، بانک، بیمه، موسسات مالی، و همچنین صدها فرد و شرکت ایرانی می‌شود.

با این حال، دولت ایالات متحده معافیت‌هایی را برای هشت کشور در نظر گرفته تا آن کشورها بتوانند بخشی از واردات تیل از ایران را به طور موقت ادامه دهند.

آقای روحانی با اشاره به معافیت هشت کشور برای ادامۀ خرید تیل ایران گفت که "حال واضح شده است که صادرات تیل ایران به صفر نخواهد رسید" و تاکید کرد که وضع تعزیرات جدید بیشتر جنبۀ "روانی" دارد.

با وجود ادعای آقای روحانی مبنی بر بی تاثیر بودن تعزیرات جدید امریکا، پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته یی و وضع تعزیرات جدید واشنگتن بر تهران، اقتصاد ایران با رکود مواجه شده و ارزش تومان، واحد پولی آن کشور، هم در مقابل ارز های خارجی به خصوص دالر امریکایی کاهش قابل ملاحظه یافته است.

ادارۀ دونالد ترمپ گفته است که ایران با برنامه میزایل و کمک به گروه های "دهشت افگن" در منطقه، شرق میانه را بی ثبات ساخته و وزیر خارجه امریکا ۱۲ شرط را برای توافق جدید با ایران مطرح کرده است.

مقامات امریکایی به صورت مشخص گفته اند که ایران از طریق گروه های نیابتی خود در سوریه، یمن، لبنان و سایر کشور ها در شرق میانه، موجب بی ثباتی در منطقه شده است.

با وجود خروج ایالات متحده از توافق هسته یی، سایر امضا کنندگان این توافق به شمول متحدین اروپایی امریکا به شمول بریتانیا، فرانسه و آلمان، بر حفظ این توافق بین المللی تاکید کرده اند.

XS
SM
MD
LG