لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ: برای رهایی کشیش امریکایی به ترکیه باج نپرداختیم


دونالد ترمپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، پس از چاشت شنبه با اندرو برانسن، کشیش امریکایی دیدار کرد که به تازگی از قید در ترکیه رها شد.

دونالد ترمپ روز شنبه که در کنار کشیش برانسن در قصر سفید صحبت می کرد، گفت که برای آزادی او "باج" پرداخت نشد، اما بار دیگر از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و مردم آن کشور از بابت رهایی این کشیش امریکایی، سپاسگزاری کرد.

رئیس جمهور ترمپ گفته است که "هیچ توافقی با ترکیه برای آزادی کشیش اندرو برانسن صورت نگرفت. من بر سر گروگان ها توافق نمی کنم." با آنهم آقای ترمپ گفت که رهایی این کشیش امریکایی "منجر به روابط خوب و حتا عالی میان ایالات متحده و ترکیه خواهد شد."

رئیس جمهور ایالات متحده همچنین گفت که حکومت تحت رهبری او برای مدتی طولانی برای آزادی اندرو برانسن مذاکره کرد و از زمانی که او به ریاست جمهوری امریکا رسیده است، چندین شهروند امریکایی که در کشورهای دیگر نگه داشته بودند، از جمله در کوریای شمالی و مصر آزاد شده اند.

آقای ترمپ پیش از دیدار با این کشیش در یک پیام تویتر از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به خاطر کمک به آزادی وی سپاسگزاری کرد.

پس از کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶، حکومت ترکیه کشیش برانسون را دستگیر کرد و محکمه ای در آن کشور این کشیش امریکایی را به اتهام فعالیت های "دهشت افگنی" به دو سال زندان محکوم کرد. آقای برانسن دو سال را در توقیف و حبس خانگی در ترکیه سپری کرد.

اما مقام های امریکایی ضمن رد این اتهامات و "بی اساس" خواندن آن، ترکیه را به گروگان گیری متهم کرد. توقیف کشیش برانسن در ترکیه موجب تنش های دیپلوماتیک میان واشنگتن و انقره شد.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، کشیش اندرو برانسن و همسر نورین لین در قصر سفید
دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، کشیش اندرو برانسن و همسر نورین لین در قصر سفید

مقامات امریکایی به خاطر توقیف این کشیش بر ترکیه تعزیرات اقتصادی وضع کرد و وزارت خارجۀ ایالات متحده هشدار داده بود که اگر مقامات ترکی آقای برانسن را آزاد نکنند، تعزیرات بیشتر بر انقره وضع خواهد شد.

XS
SM
MD
LG