لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا خواهان رهایی یک دانشمند ناسا از ترکیه شد


حکومت ایالات متحده خواهان رهایی یک دانشمند ناسا شده است که در ترکیه زندانی شده است.

ادارۀ دونالد ترمپ ناوقت پنجشنبه از اقدام ترکیه مبنی بر کاهش مدت زمان حبس سرکان گلج، دانشمند امریکایی ترکی تبار که در ناسا وظیفه اجرا می کرد، سپاسگزاری کرد، اما در عین حال خواهان رهایی فوری آقای گلج از زندان ترکیه شد.

حکومت ترکیه در ماه فبروری ۲۰۱۸، آقای گلج را به اتهام ارتباط داشتن در کودتای نافرجام جولای ۲۰۱۶ در آن کشور، به هفت سال شش ماه زندان محکوم کرد. اما پس از استناف طلبی، معیاد حبس این دانشمند امریکایی ترکی تبار به پنج سال تقلیل یافت.

اما وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است که "هیچ شواهدی معتبر" علیه آقای سرکان گلج در ترکیه وجود ندارد.

وکلای مدافع آقای گلج گفته اند که آنان خواهان محکمه تمیز اند.

این دانشمند امریکایی ترکی تبار که در سازمان فضایی ناسا مصروف کار بود، گفته است که هنگام وقوع کودتای نافرجام جولای ۲۰۱۶ همراه اعضای خانواده اش از ترکیه که زادگاه اش است، دیدار می کرد. آقای گلج اصرار دارد که بیگناه است و هیچ رابطۀ با کودتا در آن کشور نداشته است.

همسر آقای گلج گفته است که شوهرش فقط به خاطر زندانی شده است که شهروندی ایالات متحده را دارد و حکومت ترکیه وی را به شکل اسیر گرفته است.

پس از کودتای نافرجام ترکیه، حکومت آن کشور هزاران نفر را به ظن و اتهام دست داشتن در کودتا، دستگیر و راهی زندان کرد.

قضیۀ آقای گلج و اندرو برانسون، یک کشیش امریکایی که او نیز به اتهام دست داشتن در کودتای نافرجام ترکیه در حبس به سر می برد، موجب تیرگی روابط میان ایالات متحده و ترکیه شده است.

XS
SM
MD
LG