لینک های دسترسی

Breaking News

زیلینسکی مشکلات دفاع از شرق کشورش را تایید کرد


ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین
ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، ناوقت دوشنبه ۲۰ جون (۳۰ جوزا) مشکلات دفاع از شرق کشورش را تایید کرد، اما گفت که نیروهای روسیه همچنان با مقاومت اوکراینی ها مواجه خواهند شد.

آقای زیلینسکی در جریان سخنرانی تلویزیونی اش گفت که نیروهای اوکراینی برای دفاع از شرق آن کشور در مناطق لیسیچانسک و سیویرودونتسک با قوای روسی درگیر جنگ اند.

در عین حال، سرهی ولادیمیرویچ هایدای،‌ والی ولایت لوهانسک، روز دوشنبه از طریق تلویزیون ملی اوکراین گفت که وضعیت در این ولایت شرقی "بی نهایت دشوار" است.

او افزود که قوای روسیه بخشی اعظم شهر سیویرودونتسک را در کنترول خود دارد و نیروهای اوکراینی فقط یک ساحه را در اطراف فابریکه کیمیایی آزوت در اختیار دارند، جاییکه نیروهای اوکراینی و نزدیک به ۵۰۰ غیر نظامی اوکراینی در آنجا پناه برده اند.

تشدید بحران مواد غذایی در جهان

رییس جمهور اوکراین روسیه را متهم کرد که با جلوگیری از تحویلدهی گندم، افریقا را "گروگان" گرفته و این اقدام مسکو موجب شده است تا قیمت مواد غذایی در این قاره افزایش یابد.

آقای زیلینسکی که از طریق ویدیو کنفرانس صحبت می‌کرد، خطاب به رهبران اتحادیهٔ افریقا گفت که "این جنگ شاید برای شما و کشور های تان بسیار دور به نظر برسد. اما [این جنگ] به طور فاجعه‌باری، افزایش قیمت مواد غذایی را به خانهٔ میلیون‌ها خانواده افریقایی رسانده است."

رییس جمهور اوکراین همچنین گفت که حکومت‌اش مذاکرات پیچیده را در سطوح مختلف روی دست دارد و تلاش می‌کند تا موانعی را که روسیه در بنادر آن کشور ایجاد کرده است، حذف کند.

اما او اضافه کرد که این مذاکرات تا حال پیشرفتی در پی نداشته است و تاکید کرد که "بحران غذایی جهان تا زمانی ادامه خواهد داشت که این جنگ استعماری ادامه دارد."

روسیه ادعا می کند که آن کشور به گونهٔ عمدی مانع صادرات گندم اوکراین نشده است. مسکو گفته است تعزیراتی که از سوی کشور های غربی بر روسیه وضع شده است، موجب افزایش قیمت مواد غذایی در سطح جهان شده است.

در عین حال،‌ جوسپ بوریل، رییس پالیسی خارجی اتحادیهٔ اروپا، گفته است که عملکرد روسیه "جنایت جنگی واقعی" است. او روز دوشنبه در لکزامبورگ به دپلومات های ارشد اتحادیهٔ اروپا گفت:‌ " این غیرقابل تصور است، نمی توان تصور کرد که میلیون ها تن گندم در اوکراین در حالی نگهداشته شود که در بقیه جهان، مردم از گرسنگی رنج می برند."

در همین حال، وزیران مالیهٔ ایالات متحده و کانادا روز دوشنبه در شهر تورنتو با هم در مورد فشار های بیشتر اقتصادی بر روسیه صحبت کردند.

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، کشور های غربی به خصوص ایالات متحده تعزیرات شدید اقتصادی را بر روسیه وضع کردند. اما وضع این تعزیرات به سایر کشور ها نیز از جمله کشور های عضو اتحادیهٔ اروپا تاثیر منفی برجا گذاشته است، زیرا روسیه و اوکراین به تنهایی ۳۰ درصد نیازمندی گندم جهان را تامین می‌کردند.

اما تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین در حدود چهار ماه گذشته، صادرات غله‌جات را از اوکراین به شدت مختل کرده و سبب افزایش نرخ مواد غذایی و نفت شده است.

برخی معلومات این گزارش از خبرگزاری های رویترز، اسوشیتدپرس و فرانس پرس گرفت شده است.

XS
SM
MD
LG