لینک های دسترسی

Breaking News

حملۀ نظامیان روسی بر یک شفاخانه در اوکراین؛ زیلینسکی از غرب انتقاد کرد


شفاخانه‌ای در شهر ماریوپل اوکراین پس از حملۀ نظامیان روسیه بر این شفاخانه
شفاخانه‌ای در شهر ماریوپل اوکراین پس از حملۀ نظامیان روسیه بر این شفاخانه

ولادمیر زیلینسکی،‌ رییس جمهور اوکراین روز چهارشنبه نهم مارچ (۱۸ حوت) بار دیگر غرب را به شدت زیر انتقاد قرار داد و گفت که "شما قدرت دارید، اما به نظر می‌رسد که انسانیت را از دست می‌دهید."

این حملهٔ‌ لفظی رییس جمهور زیلینسکی پس از آن بیان شد که مقام‌های اوکراینی گفتند روسیه یک شفاخانهٔ زایشگاه را در شهر ماریوپل هدف حمله قرار داد.

در واکنش به این حمله،‌ رییس جمهور زیلینسکی در یک تویت نوشت:‌ "ماریوپل. حمله مستقیم قوای روسی به زایشگاه. مردم، کودکان زیر آوار قرار دارند. قساوت! جهان تا چه زمانی شریک جرمی خواهد بود که ترور را نادیده می‌گیرد؟ همین حال آسمان [حریم هوایی اوکراین] را مسدود کنید!‌ کشتار را متوقف کنید! شما قدرت دارید، اما به نظر می‌رسد که انسانیت را از دست می‌دهید."

شمار غیر نظامیانی که در حملهٔ روز چهارشنبه بر شفاخانۀ زایشگاه ماریوپل کشته و زخمی شده اند،‌ تا حال مشخص نشده است. روسیه تا حال در مورد اتهام بمباران این شفاخانه تبصره نکرده است. اما در گذشته اتهام هدف قرار دادن غیر نظامیان را در تهاجم نظامی خود در اوکراین رد کرده است.

قصر سفید و پنتاگون روز چهارشنبه گفتند که آنها نتوانستند حمله بر شفاخانه نسایی ولادی ماریوپل را تایید کنند.

جان کربی،‌ سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده گفت: "اگر [این حمله واقعیت] باشد و ما هیچ دلیلی برای شک و تردید در مورد واقعیت آن نداریم،‌ ما فقط نمی توانیم آنرا مستقلانه تایید کنیم."

اما منشی عمومی ملل متحد این حمله را تایید کرده و گفته است که خشونت علیه غیرنظامیان به صورت فوری متوقف شود.

انتونیو گوتیرش در واکنش به این حمله در یک تویت نوشت: "حملهٔ امروز بر یک شفاخانه در اوکراین، جاییکه زایشگاه و بخش کودکان در آن قرار دارد، وحشتناک است. غیر نظامیان بزرگترین هزینهٔ جنگی را می پردازند که هیچ ربطی با آنها ندارد. این خشونت بی معنی باید متوقف شود. خونریزی را همین حال پایان بدهید."

با آنکه رییس جمهور زیلینسکی باربار خواسته است تا حریم هوایی اوکراین در مقابل تهاجم نظامی روسیه بر آن کشور مسدود شود، ایالات متحده این تقاضا را تا حال رد کرده و گفته است که چنین اقدام ایالات متحده را در تقابل مستقیم با روسیه قرار می‌دهد.

پس از حملهٔ تهاجمی روسیه بر اوکراین که به تاریخ ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ آغاز شد، رییس جمهور زیلینسکی همواره با رهبران کشور‌های غربی از جمله جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، تماس تیلفونی داشته و از کمک‌های نظامی و بشردوستانهٔ غرب قدردانی کرده است. اما در این مدت چهار بار کشور‌های غربی به شمول اعضای ناتو را مورد حملهٔ لفظی قرار داده است.

در آخرین مورد،‌ رییس جمهور اوکراین روز سه شنبه هشتم مارچ گفت که بیش از این انتظار ندارد که کشورش منحیث عضو پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) پذیرفته شود.

آقای زیلینسکی در مصاحبه‌ای با تلویزیون ABC امریکا گفت که "ناتو آماده نیست اوکراین را بپذیرد. متحدین از مسایل جنجال برانگیز و مقابله با روسیه ترس دارند."

قبل از این، رییس جمهور اوکراین خطاب به کشورهای غربی گفته بود که اگر حریم فضایی اوکراین را در مقابل روسیه مسدود نکنند و طیاره به کشورش فراهم نکنند، غرب نیز می‌خواهد "ما به تدریج کشته شویم."

XS
SM
MD
LG