لینک های دسترسی

Breaking News

گردهمایی‌های اعتراضی افغانستان در واکنش‌ به نشست مسکو


همزمان با دومین روز برگزاری نشست مسکو درباره صلح افغانستان، ده‌ها نفر از معترضان در گردهمایی‌هایی در کابل و ننگرهار مخالفت خود را نسبت به این نشست ابراز کردند.

برخی از فعالان جامعه مدنی و باشندگان کابل، صبح امروز چهار شنبه (۱۷ دلو) اعتراض خود را با تجمع در برابر ساختمان سفارت روسیه در کابل نشان دادند.

این معترضان، روسیه را به نادیده گرفتن حکومت افغانستان و ایجاد فضای بی‌اعتمادی در گفتگوهای صلح مقصر دانسته اند.

در اعلامیه‌ای که منتشر کردند، آمده است: "این اقدام روسیه برای میزبانی تعدادی از چهره‌های سیاسی ‌افغان جهت مذاکره با طالبان، نادیده گرفتن دولت و بی‌اعتنایی به مساله صلح افغانستان است."

این معترضان در اعلامیه خود از کشورهای منطقه، به خصوص روسیه خواسته اند که از انجام هرگونه عمل "تحریک آمیز" که "خلاف منافع ملی افغانستان" باشد، خودداری کنند.

همزمان با این، صبح روز چهارشنبه، ده‌ها نفر از باشندگان ننگرهار نیز در همایشی اعتراضی از برگزاری نشست مسکو انتقاد کردند.

نورآغا ځواک، یکی از تنظیم‌کنندگان این تظاهرات در ننگرهار گفت: "اگر طالبان صلح می‌خواهند، باید با حکومت افغانستان در کابل صلح کنند، در غیر آن نشست‌های بیرونی هیچ موثریت نخواهد داشت".

نشست "بین الافغانی" مسکو دیروز آغاز شد و امروز نیز ادامه دارد. حکومت افغانستان و شورای عالی صلح از حضور در این نشست خودداری کرده است.

روز گذشته اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان گفت که تصامیمی که در این گونه نشست‌ها اتخاذ می‌شود، ضمانت اجرایی ندارد.

ظرف دو روز گذشته، شماری از باشندگان ولایت‌های لغمان، هلمند، خوست و پکتیکا نیز در واکنش به اظهارات شیرمحمد استانکزی، یکی از اعضای ارشد دفتر سیاسی طالبان در قطر، منبی بر انحلال "اردوی افغانستان" تظاهرات کرده و پشتیبانی‌شان را از نظامیان افغان اعلام کرده بودند.

XS
SM
MD
LG