لینک های دسترسی

Breaking News

پوتین خواستار ملاقات رو در رو با بایدن شد


کرملین می‌گوید که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در جریان صحبت تلیفونی روز سه شنبه توافق کرده اند تا در مورد استقرار نیروهای روسی در مرز اوکراین صحبت‌های بیشتر داشته باشند.

رییس جمهور روسیه همچنان خواستار ملاقات رو در رو با رییس جمهور بایدن شده، اما قصر سفید تا اکنون در این خصوص اظهار نظر نکرده است.

آقای بایدن روز چهارشنبه هشتم دسمبر (۱۷ قوس) گفت که به رییس جمهور روسیه گفته است که هرگونه تهاجم روسیه بر اوکراین با تحریم‌هایی تلافی خواهد شد که "او [پوتین] هرگز مثال آن را ندیده باشد".

پوتین از امریکا خواسته است تا تضمین کند که ناتو بیشتر در شرق اروپا گسترش نخواهد یافت، اما رییس جمهور بایدن گفته است که خط سرخ هیچ کسی را نخواهد پذیرفت.

تلویزیون دولتی روسیه ویدیویی از دمیتری پسکوف،‌ سخنگوی کرملین را نشر کرد که او در آن گفته است رییس جمهور پوتین پس از صحبت با آقای بایدن هیچ دلیلی برای خوشبینی نداشت زیرا اختلاف نظر "بسیار جدی" میان دو رهبر روی خط سرخ مسکو وجود دارد؛ خطی که روسیه نمی‌خواهد غرب از آن عبور کند.

روسیه همچنان گفته است که نمی‌خواهد تسلیحات مشخصی در کشورهای هم‌مرز این کشور مانند اوکراین جابجا شود.

رییس جمهور پوتین گفته است که نیروهای روسی در داخل خاک این کشور حضور دارند و هیچ کشوری را تهدید نمی‌کنند.

این در حالی است که روز گذشته، رهبران هفت اقتصاد بزرگ جهان توافق کردند که برای حل بحران استقرار نیروهای روسیه در مرز با اوکراین، این دو کشور باید به میز مذاکره باز گردند.

وزرای خارجه هفت اقتصاد بزرگ جهان روز شنبه۱۱ دسمبر (۲۰ قوس‌) نشست دو روزه خود را در لیورپول در شمال انگلستان آغاز کردند تا در پهلوی سایر مسایل، جبهه متحد علیه تجاوز احتمالی روسیه به اوکراین بسازند.

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا در سخنرانی افتتاحیه نشست جی-۷ گفت: " ما باید از خود در برابر تهدیدهای فزاینده بازیگران متخاصم دفاع کنیم و باید قویاً متحد شویم تا در برابر متجاوزانی که به دنبال محدود کردن مرزهای آزادی و دموکراسی اند بایستیم."

در همین حال وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور شام جمعه با آقای بلینکن دیدار کرده و نگرانی عمیق خود را از استقرار نیروهای روسی در مرز با اوکراین ابراز داشتند.

خانم راس در مورد تهاجم احتمالی روسیه گفت: "اگر روسیه چنین کاری انجام دهد، یک اشتباه استراتیژیک خواهد بود و عواقب شدیدی برای این کشور در پی خواهد داشت."

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان امروز ۱۲ دسمبر (۲۱ قوس) در مورد تنش‌ میان غرب و روسیه روی اوکراین گفت که هر دو جانب باید از جنگ دوری کنند و به مذاکراه رو بیاورند. پاپ فرانسیس افزود که دو جانب باید از توسل به سلاح دوری جویند.

اوکراین شکایت دارد که روسیه ده‌ها هزار نیروی خویش را در نزدیکی ساحهٔ مرزی جابجا کرده است؛ جاییکه برای افزایش فشار‌ها بر این کشور، تمرینات نظامی را نیز راه اندازی کرده است.

کیف از الحاق شبه جزیرهٔ کریمیه به روسیه در سال ۲۰۱۴ به اینسو با جدایی طلبان طرفدار روسیه در مناطق شرقی دونتسک و لوگنسک درگیر است.

XS
SM
MD
LG