لینک های دسترسی

Breaking News

سالروز شکست آلمان نازی؛ پوتین و زیلینسکی یک‌دیگر را نازی خواندند


رهبران روسیه و اوکراین در آستانۀ سالروز شکست آلمان نازی در جنگ جهانی دوم، عملکرد یکدیگر را به قساوت و کشتار نازی‌ها تشبیه کردند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه گفته است که مانند جنگ جهانی دوم، روسیه در جنگ در برابر نازی‌ها در اوکراین پیروز خواهد شد و در عین حال، ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین تهاجم نظامی روسیه را به تهاجم آلمان نازی تشبیه کرده و گفته است که "شیطان دو باره به اروپا" برگشته است.

آقای پوتین روز یکشنبه هشتم می (۱۸ ثور) در سخنرانی به مناسبت ۷۷مین سالروز شکست آلمان نازی در جنگ جهانی دوم گفت: "امروز، سربازان ما، مانند نیاکان شان، دوشادوش هم برای آزادی سرزمین آبایی شان از چنگ پلیدی نازی با این اطمینان می‌رزمند که مانند سال ۱۹۴۵، پیروزی از آن مان خواهد بود."

رییس جمهور روسیه گفت: "رسالت مشترک مان است تا از زایش دوبارۀ نازیزم که مشقت زیادی را برای مردمان کشورهای مختلف سبب شده است، جلوگیری کنیم."

همزمان با این، ولادمیر زیلینسکی در یک پیام ویدیویی که از مقابل ساختمان‌های رهایشی ویران شده در اوکراین ایراد شده، با اشاره به تهاجم نظامی روسیه بر کشورش گفت: "دهه‌ها پس از جنگ جهانی دوم، تاریکی به اوکراین برگشته است...شیطان با ظاهر متفاوت و زیر شعارهای متفاوت، اما برای عین مقصد برگشته است."

رهبر اوکراین، روسیه را به تطبیق "احیای خونین نازیزم" و توسل به "کارکرد، الفاظ و نمادهای" نازی‌ها در جنگ اوکراین متهم کرد. او گفت که نظامیان روسیه "قساوت‌های" نازی را دوباره تکرار کرده و "به عنوان یک هدف مقدس" این عمر شریر شان را توجیه می‌کنند.

روسیه به تاریخ ۲۴ فبروری سال روان زیر نام "غیرنظامی سازی" و "نازی‌زدایی" اوکراین، تهاجم گستردۀ نظامی را بر آن کشور آغاز کرد که تا کنون ادامه دارد.

تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین به پیمانۀ گسترده از سوی جامعۀ جهانی به ویژه کشورهای غربی محکوم شد و ایالات متحده و اتحادیۀ اروپا تحریم‌های شدید اقتصادی را بر روسیه وضع کردند.

شماری از کشورهای غربی رییس جمهور روسیه را در حالی به "نسل‌کشی" و ارتکاب "جنایات جنگی" در اوکراین متهم کرده اند که تا کنون هزاران غیرنظامی اوکراینی در جریان تهاجم نظامی روسیه بر کشورشان کشته شده اند.

رییس جمهور زیلینسکی خطاب به کشورهای اروپایی، به شمول بریتانیا، فرانسه و هالند گفت که آنچه را روسیه اکنون در اوکراین انجام می‌دهد، شبیه بمباردمان شهرهای اروپایی توسط آلمان نازی است.

اما آقای پوتین در سخنرانی روز یکشنبه خود بار دیگر گفت: "محزونانه، امروز، نازیزم بار دیگر سر بلند می‌کند...وظیفۀ مقدس مان است تا از جانشیان ایدیولوژیک کسانیکه [در جنگ جهانی دوم] شکست خورده بودند، جلوگیری کنیم."

قرار است روز دوشنبه نهم می که مصادف با سالروز پیروزی اتحاد جماهیر شوروی پیشین بر آلمان نازی است، رسم و گذشت بزرگ نظامی در مسکو برگزار شود.

در تهیۀ این مطلب از گزارش‌ خبرگزاری فرانس‌پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG