لینک های دسترسی

Breaking News

اوکراین: تمام زنان، کودکان و افراد مسن از فابریکهٔ ازوفستال تخلیه شدند


اوکراین روز شنبه هفتم می (۱۷ ثور) اعلام کرد که تمام زنان،‌ کودکان و افراد مسن از فابریکهٔ آهن ازوفستال در ماریوپول تخلیه شده اند.

ایرینا ورشچوک،‌ معاون صدراعظم اوکراین، در یک پیام تلگرام گفته است:" عملیات بشردوستانه در این بخش ماریوپول به پایان رسیده است."

فابریکهٔ آهن ازوفستال، آخرین محل مقاومت نیروهای اوکراینی در ماریوپول، به عنوان نماد مقاومت در برابر تلاش روسیه برای تصرف بخش هایی از شرق و جنوب اوکراین در جنگ ۱۰ هفته‌یی بوده است.

از هفته‌ها پیش تعداد زیادی از غیرنظامیان همراه با جنگجویان اوکراینی در این فابریکهٔ قدیمی دوران اتحاد جماهیر شوروی پناه برده و حالا در آنجا گیرمانده بودند.

ده‌ها غیرنظامی از جمله زنان و کودکان در این کارخانه پناه گرفته‌بودند و از کمبود آب، غذا، و دارو رنج می‌برند.

ماریوپل از هنگام آغاز این جنگ شاهد شدیدترین بمباران‌ها در اوکراین بوده است. فابریکهٔ ازوفستال، آخرین بخش این شهر استراتیژیک جنوبی است که هنوز تحت کنترول جنگجویان اوکراینی قرار دارد.

ولادمیر زیلینسکی، رییس‌جمهور اوکراین جمعه شب در جریان یک سخنرانی ویدیویی گفت که کشورش تلاش می‌کند با روش‌های دپلوماتیک، مدافعانی را که در داخل کارخانه سنگر گرفته‌اند، نجات دهد.

مشخص نیست که چه تعداد از نیروهای اوکراینی در این مکان محاصره شده اند. آنها بارها اعلام کرده‌اند که تسلیم نخواهند شد و تا آخر مقاومت خواهند کرد.

مقامات اوکراینی نگران اند که نیروهای روسی تلاش خواهند کرد تا پیش از دوشنبه نهم ماه می، با حملات شدید خود این مبارزان را نابود کنند.

روس‌‌ها همه ساله به تاریخ نهم ماه می مراسم بزرگداشت از پیروزی اتحاد جماهیر شوروی بر آلمان نازی را برگزار می‌کنند و انتظار می‌رود که ولادیمیر پوتین در مراسم امسال سخنان مهمی درباره اوکراین ایراد کند.

تخلیه غیرنظامیان از فابریکهٔ ازوفستال ماریوپول با میانجی‌گری سازمان ملل متحد و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از اواخر هفته گذشته آغاز شد ولی در طول هفته به دلیل آغاز مجدد درگیری‌ها برای مدتی متوقف گردید.

XS
SM
MD
LG