لینک های دسترسی

Breaking News

پوتین شهر ماریوپول را 'آزاد شده' اعلام کرد


شهرماریوپول
شهرماریوپول

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز جمعه ۲۲ اپریل (دوم ثور) اعلام کرد که شهر بندری ماریوپول که در محاصره قوای کشورش قرار داشت، "آزاد" شده است.

جنگ میان قوای روسی و اوکراینی تقریباً از دو ماه به این سو در شهر بندری ماریوپول ادامه داشت. با وجودیکه رییس جمهور پوتین، این شهر را "آزاد شده" اعلام کرد، قوای روسی هنوز قادر نشده است وارد فابریکه بزرگ فولاد ازوفستال شود، جاییکه هنوز هم در کنترول قوای اوکراینی قرار دارد و غیر نظامیان نیز در آنجا به سر می برند.

خبرگزاری اسوشیتیدپرس گزارش داده است که رییس جمهور پوتین درعوض حمله بر این فابریکه، دستور داده است که چهار اطراف این فابریکه به صورت کامل مسدود شود تا حتا یک "مگس" هم قادر به عبور نباشد.

شماری از کارشناسان معتقداند که پوتین با استفاده از این تکتیک، جان سربازان روسی را حفظ کرده و احتمالاً قوا و غیر نظامیان اوکراینی را از گرسنگی بکشد.

رییس جمهور پوتین روز پنجشنبه ۲۱ اپریل (اول ثور) در جریان سخنرانی تلویزیونی‌اش به سرگی شیگو، وزیر دفاع کشور، دستور داد تا فابریکه فولاد در این منطقه را به گونه‌ای مسدود کند که حتا "مگس" هم نتواند عبور کند. آقای پوتین گفته است که پیشروی و حمله بر این فابریکه غیر ضروری است و جان قوای روسی را با خطر مواجه می‌کند

در همین حال، وزیر دفاع روسیه به رییس جمهور پوتین گفته است که ۲۰۰۰ قوای اوکراینی در فابریکه فولاد ازوفستال حضور دارند، اما سایر مناطق شهر بندری ماریوپول "آزاد" شده است.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، ادعا کرده است: "شواهدی وجود ندارد که شهر ماریوپول سقوط کرده باشد" اما تاکید کرده که هفته‌ها بمباران روسیه، بخشی اعظم این شهر را ویران کرده است.

ایرینا ورشچوک، معاون صدراعظم اوکراین، از روسیه خواسته است اجازه بدهد تا غیر نظامیان و سربازان زخمی از طریق دهلیز بشری فابریکه فولاد تخلیه شوند.

قبل بر این، این مقام ارشد اوکراینی ناوقت چهار شنبه از طریق یک پوست آنلاین گفت که نزدیک به ۱۰۰۰ غیر نظامی و ۵۰۰ نظامی در فابریکه فولاد زخمی شده اند و نیاز است تا آنان از فابریکه فولاد ازوفستال تخلیه شوند.

در همین حال، مقام های اوکراینی گفته اند که شواهدی در مورد گور های دسته جمعی در بیرون شهر ماریوپول پیدا شده است. تصاویر ماهواره ای شرکت تکنالوژی مکسر "Maxar Technologies" کم از کم ۲۰۰ قبر تازه را در شهرک منهوش نشان می دهد.

XS
SM
MD
LG