لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و متحدین آن فشار بر روسیه و کمک به اوکراین را افزایش می‌دهند


بخشی از شهر ماریوپول اوکراین که در اثر تهاجم نظامی روسیه ویران شده است
بخشی از شهر ماریوپول اوکراین که در اثر تهاجم نظامی روسیه ویران شده است

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده،‌ روز سه شنبه ۱۹ اپریل (۳۰ حمل) گفت که امریکا و متحدین آن فشارهای خود را بر روسیه به خاطری افزایش می‌دهند که مسکو حملات تهاجمی تازه را در شرق اوکراین آغاز کرده است.

این اظهارات آقای بایدن پس از آن بیان شد که رییس جمهور ایالات متحده روز سه شنبه از طریق ویدیو کنفرانس با رهبران متحدین خود به شمول بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، جاپان، پولند، رومانیا، ناتو و رییس کمیسیون اتحادیه اروپا در مورد وضعیت جاری اوکراین صحبت کرد.

جین ساکی، سخنگوی قصر سفید، گفته است که رهبران کشورهای غربی در مورد فراهم‌آوری مهمات و همکاری‌های بیشتر امنیتی برای اوکراین نیز صحبت کردند.

خبرگزاری فرانس پرس از قول وزارت دفاع روسیه گزارش داده است که نظامیان آن کشور روز سه شنبه ۱۳ پایگاه نظامی اوکراین را در منطقه دونباس توسط میزایل‌های "هوا به زمین که از دقت بالا برخواردار اند" هدف قرار دادند.

وزارت دفاع روسیه همچنین گفته است که "۶۰ تاسیس نظامی" دیگر را نیز به شمول خط اول جنگی در شرق آن کشور هدف قرار داده است.

در همین حال، قوای نظامی اوکراین گفته است که حملات روسیه در سراسر شرق آن کشور افزایش یافته است، حملاتی که ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور آن کشور، هفته‌ها پیش آن را پیشبینی کرده بود.

لوی درستیز قوای مسلح اوکراین اوایل صبح سه شنبه به وقت محل با انتشار گزارشی که در رسانه‌های اوکراینی نشر شد،‌گفت: "اشغالگران روسیه عملیات تهاجمی خود را در همه ساحات افزایش داده اند."

در همین حال، سرگی لاوروف،‌ وزیر خارجه روسیه،‌ به هفته‌نامهٔ "India Today " حملات تهاجمی جدید مسکو را تایید کرده و گفته است که "یک مرحلهٔ دیگر از عملیات در حال انجام است".

جسد یک مرد پس از حملات هوایی روسیه در نزدیکی یک فابریکه واقع در شهر شرقی کراماتورسک اوکراین
جسد یک مرد پس از حملات هوایی روسیه در نزدیکی یک فابریکه واقع در شهر شرقی کراماتورسک اوکراین

افزایش فشار غرب بر روسیه

با آغاز حملات تهاجمی تازهٔ روسیه در اوکراین، ایالات متحده و متحدین آن در جریان ویدیو کنفرانس روز سه شنبه بر ضرورت "افزایش انزوای بین المللی روسیه" توافق کردند.

اورسلا فون‌در لاین،‌ رییس کمیسیون اتحادیهٔ اروپا، در تویتی گفته است: "رهبران جهان برای حمایت از اوکراین به طور مستحکم یک‌جا با هم ایستاده اند. ما تعزیرات خود را علیه روسیه تقویت بیشتر می‌دهیم و کمک‌های مالی و امنیتی خود را برای اوکراین افزایش می‌دهیم."

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز به طور جداگانه کشته‌شدن هزاران غیرنظامی اوکراینی را "جنایت جنگی" خوانده و گفته است که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه مسوولیت این کشتار را بر عهده دارد.

قبل از پیشروی قوای روسیه در شرق، مقام‌های اوکراینی از مردم در منطقهٔ دونباس خواسته بودند تا به سمت غرب آن کشور فرار کنند.

کنترول منطقهٔ دونباس و شهر بندری ماریوپول که زیر محاصرهٔ روسیه قرار دارد، برای مسکو از اهمیت برخوردار است، زیرا به آن کشور اجازه می‌دهد تا به منطقهٔ کریمیه وصل شود،‌ منطقه‌ای که روسیه آنرا در سال ۲۰۱۴ میلادی به قلم‌رو خود ضمیمه کرد.

واکنش ملل متحد

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، روز سه شنبه حملات تازهٔ روسیه در شرق اوکراین را محکوم کرد و در عین حال، به خاطر تجلیل از "هفته مقدس" خواهان آتش‌بس چهار روزه، از پنجشنبه پیشرو تا روز یکشنبه‌‌ آینده شد.

آقای گوتیرش گفته است که در ادامهٔ منازعهٔ خونین، روسیه ده‌ها حملهٔ هوایی را در شرق اوکراین انجام داده است. او گفت: "در عوض تجلیل از یک زندگی جدید، این عید پاک مسیحیان با تهاجم روسیه در شرق اوکراین همزمان است."

آقای گوتیرش همچنین گفته است که تمرکز قوا و تشدید تسلیحات "خشونت، خونریزی و ویرانی بیشتر را" اجتناب ناپذیر می‌سازد.

منشی عمومی ملل متحد همچنین گفته است آتش‌بس موقت به غیرنظامیان اجازه می‌دهد تا مناطق جنگی را ترک کنند و نیز شرایط را برای فراهم‌آوری کمک‌های بشری مساعد می‌سازد، به خصوص در شهرهای ماریوپول، خیرسن،‌ دونتسک و لوهانسک.

در همین حال، اعضای شورای امنیت روز سه‌شنبه طی نشستی در مورد وضعیت بشری مهاجران اوکراینی در کشور‌های همسایه اوکراین صحبت کردند.

خبرگزاری فرانس پرس از قول انتونیو ویتورینو، رییس سازمان بین‌المللی مهاجرت ‌(IOM) گزارش داده است که از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، بیش از ۱۲ میلیون شهروند اوکراینی یا مجبور به ترک کشور‌شان شده اند و یا هم از خانه‌های‌شان بی‌جا شده اند.

XS
SM
MD
LG