لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه استقلال دو منطقهٔ دیگر اوکراین را به رسمیت شناخت 


ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه ناوقت پنجشنبه ۲۹ سپتمبر (هفتم میزان) استقلال دو منطقهٔ اوکراین، خرسون و زاپوریژیا، را به رسمیت شناخت.

ریاست جمهوری روسیه با نشر اعلامیه‌‌ای به نقل از پوتین نگاشته است: "من دستور به رسمیت شناختن حاکمیت و استقلال زاپوریژیا و خرسون را که در جنوب اوکراین موقعیت دارد، صادر کردم."

انتظار می‌رود مسکو روز جمعه ۳۰ سپتمبر (هشتم میزان) رسماً الحاق خرسون، زاپورژیا، لوهانسک و دونتسک را با خاک روسیه اعلام کند.

دیمتری پسکوف، سخنگوی کریملن به خبرنگاران گفت که الحاق این مناطق طی مراسمی که پوتین در آن سخنرانی عمده‌ای را ایراد خواهد کرد، رسمیت خواهد یافت.

پوتین تهدید کرده است که برای دفاع از قلمروهایش از تسلیحات هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

این در حالی است که نیروهای اوکراینی ساحاتی متعددی را دوباره از نیروهای روسی تصرف کرده اند.

رهبران مناطق اشغال شده که از سوی مسکو گماشته شده اند با پوتین تعهد کرده اند که این مناطق را با خاک روسیه ملحق خواهند کرد. این رهبران روز پنجشنبه، یک روز پیش از مراسم الحاق، در مسکو گردهم آمده اند.

رهبران خرسون و زاپوریژیا که برای الحاق این مناطق همه‌پرسی را راه اندازی کردند،‌ تقریباً هم‌زمان ادعا کردند که باشندگان این مناطق به اتفاق آرا برای الحاق با روسیه رای داده اند. اما کیف و کشورهای غربی می‌گویند که این همه‌پرسی غیرقانونی بوده که در آن تقلب نیز صورت گرفته است.

در واکنش به این اقدام مسکو، اوکراین گفته است که یگانه پاسخ مناسب به آن، تعزیرات بیشتر غرب و کمک‌های نظامی با نیروهای اوکراینی است تا آنان بتوانند ساحات اشغال شده را از کنترول نیروهای روسی بیرون کنند.

جو بایدن، رییس جمهور امریکا روز پنجشنبه گفت که ایالات متحده هیچ زمانی ادعا‌های روسیه بر تمامیت ارضی اوکراین را به رسمیت نخواهد شناخت.

منشی عمومی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۲۹ سپتمبر هشدار داد که اگر روسیه به برنامه‌های خود برای الحاق این چهار منطقه ادامه دهد، این کار منجر به "تشدد خطرناک" خواهد شد.

انتونیو گوتیرش با بیان اینکه چنین اقدام مسکو، تلاش‌های صلح در منطقه را به خطر خواهد انداخت، به خبرنگاران گفت: "هرگونه تصمیم برای الحاق مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیای اوکراین هیچ ارزش قانونی نخواهد داشت و باید محکوم شود."

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به تاریخ ۲۱ فبروری، سه روز پیش از تهاجم نظامی بر اوکراین، مناطق لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین را منحیث کشورهای مستقل به رسمیت شناخته بود.

XS
SM
MD
LG