لینک های دسترسی

Breaking News

پوتین: قطع گاز به اروپا روابط مسکو با منسک را آسیب می‌رساند


ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه امروز ۱۳ نومبر (۲۱ عقرب) گفت که بلاروس در مورد قطع احتمالی گاز روسیه به اروپا با مسکو مشوره نکرده است. او افزود که چنین اقدام می‌تواند روابط میان مسکو و منسک را آسیب برساند.

الکساندر لوکاشینکو، رییس جمهور بلاروس هشدار داده است که در انتقام‌جویی از تعزیرات جدید اتحادیهٔ اروپا علیه منسک پیرامون تجمع پناهجویان در مرز این کشور با پولند، عبور جریان گاز و سایر کالا را قطع خواهد کرد.

این هشدار سبب افزایش قیمت گاز در اروپا شد؛ کشورهای که در حدود ۷۵ در صد گاز خود را از روسیه وارد می‌کنند.

پایپ‌لاین های گاز روسیه از طریق بلاروس، پولند و آلمان به سایر کشورهای اروپایی انتقال می‌یابد.

رییس جمهور پوتین در مصاحبه با شبکهٔ‌ تلویزیونی رسمی این کشور گفت که با آقای لوکاشینکو در این اواخر دوبار صحبت کرده و او در مورد این اقدامش هیچ یاد‌آوری نکرده و نه هم به آن اشاره کرده است.

با آنهم او افزود: "البته که در تیوری، لوکاشینکو منحیث رییس جمهور یک کشور ترانزیت می‌تواند دستور قطع جریان گاز را بدهد. اما این به معنی تخطی از قرارداد ترانزیت گاز‌ما خواهد بود و امیدوارم چنین نشود."

رییس جمهور روسیه گفت که در این خصوص با رییس جمهور بلاروس صحبت خواهد کرد تا واضح شود که او از قهر زیاد این هشدار را نداده باشد.

روسیه گفته است که اکمالات گاز را در فصل زمستان به اروپا بیشتر می‌سازد.

در جریان تنش‌های اخیر در حالی که هزاران مهاجر و پناهجو در بیرون از مرز بلاروس با پولند تجمع کرده اند، روسیه قویاً از بلاروس حمایت کرده است.

اتحادیهٔ اروپا اتهام وارد کرده است که الکساندر لوکاشینکو، رییس جمهور بلاروس منحیث یک حملهٔ غیرمستقیم، مهاجرین و پناهجویان را به عبور غیرقانونی مرز‌ها ترغیب می‌کند تا در مقابل تعزیرات این اتحادیه انتقامجویی کرده باشد.

اتحادیه‌ٔ اروپا به خاطر سرکوب مخالفین داخلی پس از انتخابات ریاست جمهوری که آقای لوکاشینکو در آن مجدداً‌ منحیث رییس جمهور انتخاب شد، بر این کشور تعزیرات وضع کرد.

بلاروس اتهامات بر رییس جمهور این کشور را رد کرده و گفته است که بیش از این جلو پناهجویان و مهاجرینی را نخواهد گرفت که می‌خواهند وارد اروپا شوند.

XS
SM
MD
LG