لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر خارجه پاکستان با مقامات طالبان در کابل دیدار کرد


شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان روز پنجشنبه ۲۱ اکتوبر (۲۹ میزان) در راس یک هیات بلند رتبه برای نخستین بار پس از تصرف کابل توسط طالبان به افغانستان سفر کرده است.

تصاویر منتشرشده از کابل نشان می‌دهد که آقای قریشی با محمد حسن آخوند، نخست وزیر و دیگر اعضای کابینه طالبان دیدار کرده است.

وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای گفته است که مذاکرات بین دو طرف بر روابط دوجانبه و راه های افزایش همکاری در زمینه های مختلف متمرکز بود.

در این بیانیه آمده است که آقای قریشی همچنین دیدگاه های پاکستان درباره صلح و ثبات در منطقه را مورد بحث قرار خواهد داد.

در بیانیه وزارت خارجه آمده است: "پاکستان مانند یک برادر، همواره در کنار افغانستان بوده است. پاکستان بر اساس پروتوکول کووید۱۹ مرزهای خود را برای رفت و آمد و فعالیت های تجاری باز کرده است. و اخذ ویزه برای افغان‌ها را نیز تسهیل کرده است. "

امیرخان متقی، وزیر خارجه اداره طالبان از آقای قریشی در میدان هوایی کابل استقبال کرد.

در این بیانیه آمده است که سفر امروز قریشی به کابل نشان دهنده تعهد مستمر پاکستان به روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه و ارتباطات نزدیک بین مردم دو کشور است.

دولت طالبان در افغانستان نیز سفر آقای قریشی به کابل را تایید کرده است.

آژانس خبری باختر در کابل گزارش داده که قریشی با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان و سایر مقامات طالبان در مورد مسایل اقتصادی، امنیتی و تجاری گفتگو خواهد کرد.

جنرال فیض حمید، رییس پیشین استخبارات پاکستان (آي اس آی) نیز آقای قریشی را در این سفر همراهی می‌کند.

دیدار غیرمنتظره آقای حمید از کابل پیش از اعلام دولت طالبان سبب گمانه‌زنی‌هایی در مورد نفوذ او در ترکیب دولت موقت طالبان شد و واکنش‌های گسترده افغانها در شبکه‌های اجتماعی و اعتراضاتی مردمی را در کابل برانگیخت.

سفر وزیر خارجه پاکستان یک روز پس از نشست مسکو که در آن از طالبان خواسته شد "دولت فراگیر تشکیل دهند و حقوق بشر را رعایت کنند"، از اهمیت ویژه برخوردار است.

پاکستان، یکی از سه کشوری بود که اداره طالبان را در دهه ۱۹۹۰ به رسمیت شناخت و از نفوذ قابل توجه روی این گروه برخوردار است.

پس از وزرای خارجه قطر و اوزبیکستان، آقای قریشی سومین وزیر خارجه است که پس از به قدرت رسیدن طالبان در ماه آگست به کابل سفر می‌کند.

XS
SM
MD
LG