لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان دروازۀ تورخم را به روی دانشجویان افغان باز کرد


گذرگاه تورخم
گذرگاه تورخم

سفارت پاکستان در کابل می‌گوید که دروازۀ تورخم را به روی صدها، دانشجوی افغان که در پوهنتون‌های این کشور درس می‌خوانند، باز کرده است.

این سفارت ناوقت روز یکشنبه ۱۷ اکتوبر (۲۵ میزان) در اعلامیه‌ای، نام‌های حدود ۹۵۰ محصل افغان را نشر کرده و از آنان خواسته است که برای از سرگیری دروس شان، به پوهنتون‌ها در این کشور حاضر شوند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، پاکستان تمامی راه‌ها میان دو کشور را به روی رفت و آمد مسافران بسته کرده، اما از چندین روز به این‌سو، به افرادی اجازۀ ورد به خاکش را می‌دهد که پاسپورت و ویزه دارند.

پیش از این دانشجویانی که در پوهنتون‌های پاکستانی درس می‌خوانند از بسته بودن مرز انتقاد کرده و گفتند که اگر زمینه برای برگشت شان به پاکستان مساعد نشوند، آنان از درس‌های شان محروم خواهند شد.

این دانشجویان پس از افزایش کروناویروس و تعطیلی پوهنتون‌ها در پاکستان به کشور خود برگشته و از مدتی به این‌سو در افغانستان گیرمانده اند.

برخی این دانشجویان افغان همچنین گفته اند که پاسپورت‌های شان به تمدید نیاز دارد و از طالبان خواستند که برای حل این مشکل با آنان همکاری کنند.

حکومت طالبان دو هفته پیش روند توزیع پاسپورت را برای شهروندان این کشور آغاز کرد، هرچند مقام‌های این گروه گفتند که آنان ممکن تا ۶۰۰۰ پاسپورت را در روز برای مراجعین توزیع کنند، اما گفته می‌شود که این روند در حال حاضر به کندی به پیش می‌رود.

در حال حاضر، هزاران نفر، به شمول دانشجویان افغان در عقب دروازۀ ریاست پاسپورت منتظر حل مشکل شان اند.

این در حالی است که پس از تصرف کابل توسط طالبان، خطوط هوایی بین‌المللی‌ پاکستان یگانه شرکت بین المللی بود که پروازهای تجارتی به افغانستان داشت. نخستین پرواز تجارتی این شرکت به تاریخ ۱۳ سپتمبر (۲۲ سنبله) در میدان هوایی کابل نشست کرد.

قیمت تکت شرکت پی آی‌ای از کابل به اسلام‌آباد که در گذشته بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ دالر بود، نخست تا ۱۲۰۰صد دالر و در این اواخر به ۲۵۰۰ دالر امریکایی افزایش یافته بود.

برخی متقاضیان افغان گفته‌اند که حتی با همین نرخ هم نمی‌توانستند برای پرواز به اسلام‌اباد به آسانی تکت بدست بیاورند.

طالبان پس از آنکه از شرکت هوایی بین‌المللی پاکستان خواستند که قیمت تکت‌های خود را کاهش دهد، این شرکت پروازه‌هایش را میان کابل و اسلام‌آباد متوقف کرد.

XS
SM
MD
LG