لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ها به انفجار در مسجد شیعیان در قندهار؛ 'داعش مسوولیت گرفت'


انفجار در مسجد "امام بارگاه" در قندهار با واکنش‌های جهانی مواجه شده و بسیاری کشورها، به شمول ایالات متحده و سازمان ملل متحد آن را محکوم کرده اند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا روز شنبه ۱۶ اکتوبر (۲۴ میزان) در صفحۀ تویتر خود انفجار در این مسجد را نکوهش کرده است.

آقای پرایس نگاشته است: "مردم افغانستان حق زندگی و عبادت در فضای صلح و امنیت، از هر مذهب و اعتقادی که انتخاب می‌کنند، دارند."

انتونی گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد نیز ضمن محکومیت انفجار با خانواده‌های قربانیان ابراز غم‌شریکی کرد.

آقای گوتیرش در یک تویت نوشته است که عاملان این رویداد باید بازداشت و محاکمه شوند.

مسوولیت این حمله را گروه خراسان-داعش بر عهده گرفته است. خبرگزاری رویترز گزارش داده است که دو حمله‌کننده انتحاری پس از گلوله‌باری بر محافظین وارد مسجد "امام بارگاه" شده و مواد انفجاری همراه خود را در میان نمازگزاران منفجر کرده اند.

پیش از این، شاخهٔ خراسان داعش مسوولیت انفجارها در شهر‌های کندز، کابل و جلال‌آباد را به دوش گرفته بود.

اما شاهدان عینی به صدای امریکا گفتند که چهار حمله کننده نخست بر محافظین مسجد امام بارگاه گلوله‌باری کرده، سپس داخل مسجد شده و پیش از انجام حملهٔ انتحاری بر نمازگزاران گلوله‌باری کردند.

خبررسانی اسوشیتدپرس به نقل از نور احمد سعید، رییس اطلاعات و فرهنگ کندهار گزارش داده که گفته است در انفجار دیروز ۴۷ نفر کشته و حد اقل ۷۰ نفر زخمی شده است.

برخی کشورهای منطقه، به شمول ایران و پاکستان نیز انفجار بر مسجد امام بارگاه در قندهار را محکوم کرده اند.

وزارت خارجۀ ایران این انفجار را "حملۀ تروریستی" و عاملان آن را "کوردلان تکفیری" عنوان کرده است.

وزارت خارجۀ پاکستان نیز این حمله را محکوم کرده و پشتیبانی‌ خود را با مردم افغانستان اعلام کرده است.

در این حال، کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان حمله بر غیرنظامیان و به ویژه انفجار در یک مکان مذهبی را مصداق "جنایت جنگی" عنوان کرده و گفته است که این دومین حمله بر‌ شیعیان در فاصلهٔ یک‌ هفته گذشته است.

این کمیسیون از ‌تداوم این حملات هدفمند بر اقلیت‌‌های مذهبی و قومی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواستار توجه برای تامین امنیت شهروندان کشور به ویژه عبادت‌گاه‌ها در این کشور شده است. در جریان یک هفته گذشته این دومین انفجار بر نمازگران اهل تشیع است.

هفته گذشته یک حمله‌کنندۀ انتحاری در هنگام نماز جمعه مواد انفجاری‌اش را در میان نمازگزاران در داخل یک مسجد اهل تشیع در شهر کندز منفجر کرد که در آن، بر اساس آمار طالبان، ۴۶ غیرنظامی کشته و ۱۴۳ نفر دیگر زخمی شدند.

XS
SM
MD
LG