لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌های جهانی به انفجار مرگبار در داخل یک مسجد در کندز


انفجار مرگبار روز گذشته در داخل یک مسجد در کندز با واکنش‌های جهانی مواجه شده و امریکا، سازمان ملل متحد و اتحادیۀ اروپا این حمله را شدیداً محکوم کرده اند.

حمله‌کنندۀ انتحاری روز گذشته در هنگام نماز جمعه مواد انفجاری‌اش را در میان نمازگزاران در داخل یک مسجد اهل تشیع منفجر کرد که در آن، بر اساس آمار طالبان ۴۶ غیرنظامی کشته و ۱۴۳ نفر دیگر زخمی شدند.

وزارت امور خارجۀ ایالات متحده حمله بر نمازگزاران در کندز را محکوم کرده و با خانواده‌های قربانیان آن ابراز غم‌ شریکی کرده است.

این وزارت در اعلامیه‌ای گفته است که "مردم افغانستان مستحق آیندۀ به دور از ترور استند".

انتونی گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد ضمن محکومیت این انفجار گفته است: "حمله بر غیرنظامیان که از حق خود برای انجام آزادانۀ مراسم دینی استفاده می‌کنند، نقض حقوق اساسی‌بشر و قوانین بین‌المللی بشردوستانه است."

شاهدان عینی گفته اند که این انفجار حوالی ساعت ۲:۰۰ بعد از ظهر روز جمعه در مسجد گذر سید آباد اهل تشیع در حالی صورت گرفت که مردم مصروف ادای نماز جمعه بودند.

یک شاهد عینی که از ذکر نامش خودداری کرد افزود که از محل انفجار شمار زیادی از اجساد و زخمی‌ها را به شفاخانه انتقال داده اند.

ون برندت، سفیر و نمایندۀ اتحادیه اروپا در افغانستان انفجار بر نمازگزاران اهل تشیع در کندز را "وحشیانه" خوانده و با بازماندگان قربانیان این رویداد ابراز غم‌شریکی کرده است.

آقای برندت روز شنبه نهم اکتوبر (۱۷ میزان) گفته است که این انفجار بیانگر این است که تروریزم و دهشت‌افگنی هنوز هم به گونۀ قوی در این کشور ادامه دارد.

این نخستین انفجار بر نمازگران اهل تشیع پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان است. طالبان گفته اند که بررسی‌های خود را در این مورد آغاز کرده و به زودی نتایج آن را با مردم شریک خواهند کرد.

این انفجار مرگبار، واکنش‌های را در داخل افغانستان نیز در پی داشت.

کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان ضمن نکوهش این رویداد، آن را "جنایتی در ادامهٔ کشتارهای هدفمندانهٔ شیعیان و هزاره‌ها" در این کشور عنوان کرده است.

این کمیسیون افزوده است: "از اینکه هیچ سازوکار محافظتی قابل‌اعتمادی برای حمایت از جمعیت در معرض خطر وجود ندارد" نگرانی شدیدش را ابراز می‌کند.

دفتر معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) در مورد این حمله و تلفات غیرنظامیان اظهار نگرانی کرده و آن را بخشی از سلسلهٔ خشونت‌های نگران کننده خوانده و گفته است که این سومین حمله در هفتهٔ جاری است که ظاهراً تاسیسات مذهبی را هدف قرار می‌دهد.

مسوولیت این انفجار را گروه داعش به دوش گرفته است. پیش از این، گروه داعش مسوولیت انفجارات در شهر‌های کابل و جلال‌آباد را بر عهده گرفته بود.

XS
SM
MD
LG