لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌های جهانی به حملۀ خونبار دیروز بر پوهنتون کابل


حمله بر پوهنتون کابل که روز دوشنبه منجر به کشته‌شدن ۲۲ تن و جراحت نزدیک به ۲۲ نفر دیگر شد، واکنش تندی را به دنبال داشته است.

زلمی خلیلزاد، نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده در امور مصالحهٔ افغانستان گفته است که عاملان این حمله نه تنها مخالف آموزش؛ بلکه طرفدار جهل استند و می‌خواهند که هرج و مرج، بی‌ثباتی، وحشت و فقر ایجاد کنند.

آقای خلیلزاد در صفحۀ تویترش ضمن تقبیح این حمله تاکید کرده است که عاملان آن از صلح ترس دارند و به دنبال وضعیت نابسامان دایمی در افغانستان استند.

او خطاب به حکومت و طالبان گفته است که این حمله "وحشیانه" فرصتی برای حکومت افغانستان و طالبان برای امتیازگیری در برابر یکدیگر نیست؛ بلکه در اینجا یک دشمن مشترک وجود دارد.

حملۀ دیروز بر پوهنتون کابل را داعش به عهده گرفته است؛ آنچه امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان رد کرده و طالبان را مسوول دانسته است.

نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان تاکید کرده است: "به داعش یا هر تروریست دیگری اجازۂ ايجاد فضا برای انجام چنین اقدامات غیرانسانی را ندهید. برای صلح متحد شوید، راهی برای آتش‌بس را پیدا کنید و یک توافق سیاسی را تسریع نمایید. چنین گام‌ها پاسخ درستی به این بربریت غیرقابل بیان است.".

سازمان ملل متحد نیز در بیانیه‌ای این حمله را نکوهش کرده و گفته است: "این حمله هولناک، دومین حمله طی ده روز گذشته به یک مرکز آموزشی در کابل، همچنین حمله به حقوق بشر برای آموزش است".

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد تاکید کرده است که مسوولان باید پاسخگو باشند. او گفته است که این سازمان برای تامین صلح در کنار مردم و دولت افغانستان می‌ایستد.

سازمان همکاری‌های اسلامی نیز به شدیدترین الفاظ حمله بر پوهنتون کابل را تقبیح و بر مواضع و همبستگی خود با افغانستان تاکید کرده است.

همچنان این سازمان ضمن غم‌شریکی با حکومت و مردم افغانستان به ویژه خانواده‌های قربانیان حملۀ دیروز، انواع خشونت، تروریزم و افراط‌گرایی را در هر گونه شرایط و با هر انگیزه‌ای رد کرده است.

اتحادیه اروپا نیز با نکوهش این حمله گفته است که چنین اعمالی نه تنها به گونۀ عمدی غیرنظامیان بی‌گناه، غالباً جوانان را هدف قرار می‌دهند؛ بلکه حملاتی علیه آینده افغانستان است؛ چون به باور این اتحادیه، دانشجویان امروز رهبران فردای افغانستان خواهند بود.

در اعلامیه‌ای اتحادیه اروپا آمده است: "هدف قراردادن غیرنظامیان بی‌گناه، نقض حقوق بینالملل بشردوستانه است و از عاملان آن باید بازخواست شود. ما خواهان توقف سریع حملات هستیم".

پیش از چاشت روز دوشنبه سه مهاجم مسلح پس از گلوله‌باری در نزدیکی دروازه پوهنتون کابل، وارد این نهاد اکادمیک شده و که کم از کم شش ساعت با نظامیان افغان درگیر بودند.

XS
SM
MD
LG