لینک های دسترسی

Breaking News

صلیب سرخ : کروناویروس در یک ماه ۲۴۰۰ درصد افزایش یافته است


کمیته بین المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر می‌گویند که موارد بیماری همه گیر کووید۱۹ در ماه گذشته در افغانستان ۲۴۰۰ درصد افزایش یافته و مهار آن از کنترو ل خارج شده است.

کمیته بین المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر روز پنجشنبه ۱۷ جون (۲۷ جوزا) اعلام کردند که یک سوم آزمایشات کروناویروس هفتهٔ گذشته مثبت تشخیص شده و شفاخانه‌ها با کمبود شدید بستر و آکسیجن مواجه اند.

نیلاب مبارز، سرپرست جمعیت هلال احمر افغانستان در بیانیه‌ای گفت: "افغانستان در مبارزه برای مهار بیماری کووید۱۹ به سرحد بحران رسیده زیرا بسترها در شفاخانه‌های کابل و سایر مناطق به حداکثر ظرفیت رسیده است."

موج جدید بیماری کووید۱۹ در حالی فشار شدیدی به این کشور وارد کرده که میلیون ها نفر از قبل در فقر زندگی می‌کنند و دسترسی اندکی به منابع بهداشتی دارند.

وزارت صحت عامه افغانستان روز پنجشنبه ۱۷ جون (۲۷ جوزا) گفت که طی شبانه‌روز گذشته ۱۰۱ بیمار کووید۱۹ فوت کردند و ۲۳۱۳ نفر به این بیماری مبتلا شده اند.

اما مقامات و کارشناسان می‌گویند که به دلیل کمبود آزمایشات، آمار واقعی این بیماری به مراتب بیشتر از این می‌باشد.

در گزارش آمده است که سیستم ورشکستهٔ صحی افغانستان طی دهه‌ها جنگ و به ویژه افزایش خشونت‌ها در این اواخر ورشکسته‎تر شده و شفاخانه‌های بزرگ در هفتهٔ جاری به دلیل کمبود بستر و آکسیجن، درهای خود را به روی بیماران جدید کووید۱۹ بستند.

کمیتهٔ بین المللی صلیب سرخ هشدار می‌دهد که عدم دسترسی و تردید به دریافت واکسین اوضاع را بدتر می‌کند. تاکنون کمتر از ۰.۵ در صد نفوس افغانستان واکسین دریافت کرده اند.

هفته گذشته محمولۀ حاوی ۷۰۰ هزار دوز واکسین کووید۱۹ ساخت چین –سینوفارم- از بیجینگ به کابل منتقل شد. و قبل از آن ۹۶۸ هزار دوز واکسین‌ کمک شده از سوی هند و سازمان جهانی صحت به بیش از ۶۵۰ هزار نفر در افغانستان تطبیق شده بود.

نسیفور مگندی، رییس هیات افغانستان در صلیب سرخ می‌گوید که یکجا با مقامات افغان تلاش می‌ورزند تا منابع بیشتر را فراهم سازند و تولید آکسیجن طبی را افزایش دهند.

او می‌گوید: "برای پیروزی در رقابت در برابر این ویروس، حمایت بین المللی بیشتری لازم است، تا بتوانیم هزاران نفر را نجات دهیم."

XS
SM
MD
LG