لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد: تخریب‌کاران منطقوی از افغان‌ها منحیث جنگجویان بی‌ارزش استفاده می‌کنند 


زلمی خلیلزاد، نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده برای مصالحهٔ افغانستان با انتقاد بر افزایش خشونت‌ها در این کشور هشدار داد که فرصت رسیدن به یک توافق سیاسی برای همیش مساعد نخواهد بود.

آقای خلیلزاد که دیروز راهی قطر شد در صفحهٔ تویتراش نوشته است که با ناخشنودی به منطقه می‌گردد، زیرا با وجود تعهدات، خشونت‌ها در افغانستان کاهش نیافته است.

آقای خلیلزاده بدون ذکر نام کدام کشور یا گروه نوشته است: "افغان‌ها به میزان بلند می‌میرند و تخریب‌کاران منطقوی برای اهداف غیرمشروع شان از افغان‌ها منحیث جنگجویان بی‌ارزش استفاده می‌کنند. خونریزی باید پایان یابد."

او نگاشته است که افغان‌ها باید به عوض ویرانگری به انکشاف، به جای هرج و مرج به ثبات، به عوض انتقام به بخشندگی و به جای انعطاف‌ناپذیری به سازش تن دهند.

نمایندهٔ ویژهٔ‌ ایالات متحده نوشته است: "ناسازگاری و رد ترک دشمنی،‌ رد پذیرفتن هموطنان، رد توافق روی یک فورمول همکاری سیاسی و رقابت، حمایت از تهداب جنگ است."

پیش از این آقای خلیلزاد گفت بود که تشدید خشونت‌ها برای امتیازطلبی در مذاکرات صلح "بسیار خطرناک" است.

این اظهارات آقای خلیلزاد در حالی بیان می‌شود که بر اساس گزارش‌های ابتدایی تنها در جریان دو حملهٔ امروزی در کابل و خوست، پنج نفر کشته و بیش از ۳۵ نفر دیگر زخمی شدند.

براساس گزارش امروزی هیات معاونت ملل متحد (یوناما) در جریان نه ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۱۱۷ غیرنظامی در اثر درگیری‌ها در افغانستان کشته و ۳۸۲۲ تن دیگر زخمی شده اند.

یوناما گفته است که تنها در ماه دهم (اکتوبر) بیش از ۴۰۰ غیرنظامی در نتیجۀ درگیری‌ها و حملات انتحاری و انفجاری کشته شده اند.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفته است که آقای خلیلزاد پس از ناروی به قطر مسافرت می‌کند.

او در ناروی، همکاری‌ها و حمایت بین المللی از روند صلح افغانستان را به بحث گرفت و قرار است در دوحه، پایتخت قطر با تیم‌های مذاکره کنندهٔ جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان موضوع کاهش‌خشونت را به بحث بگیرد.

بر اساس اعلامیهٔ این وزارت، آقای خلیلزاد بر هر دوجانب فشار خواهد آورد تا فوراً افزایش اخیر در خشونت‌ها را توقف دهند.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفته است که هر دو جانب باید هر چه زودتر روی کاهش خشونت به توافق برسند؛ توافقی که به آتش‌بس دایمی و همه‌جانبه منتج شود.

آقای خلیلزاد همچنان بر هر دوجانب فشار خواهد آورد تا تلاش‌ها را تسریع بخشیده و بر یک نقشهٔ راه سیاسی که جنگ ۴۰ ساله در افغانستان را پایان بخشد، توافق کنند.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفته است که جانبین باید از طرزالعمل گذشته و وارد مذاکرات واقعی شوند.

در اعلامیهٔ این وزارت آمده است که معاونت‌های امریکایی و بین المللی به هر دوجانب قابل دسترس باقی خواهد ماند.

مذاکرات بین‌الافغانی به تاریخ ۱۲ سپتمبر (۲۲ سنبله) به گونۀ رسمی در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد و این گفتگوها به دلیل اختلاف‌ها در ترتیب اصول مذاکرات تا اکنون پیشرفتی نداشته است.

XS
SM
MD
LG