لینک های دسترسی

Breaking News

تلفات غیرنظامیان در نه ماه ۲۰۲۰؛ ۲۱۱۷ کشته و ۳۸۲۲ زخمی


هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با نشر گزارش تازه گفته است که در نه ماه سال ۲۰۲۰ میلادی، حدود ۵۹۵۰ غیرنظامی قربانی جنگ شده اند.

یوناما روز سه شنبه ۲۷ اکتوبر (ششم عقرب) گفت که از اول ماه جنوری تا پایان ماه سپتمبر ۲۰۲۰ میلادی، ۲۱۱۷ غیرنظامی در اثر درگیری‌ها در افغانستان کشته و ۳۸۲۲ تن دیگر زخمی شده اند.

ملل متحد در این گزارش گفته است که تلفات غیرنظامیان نسبت به زمان مشابۀ سال گذشته، ۳۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد، اما افغانستان هنوز هم به عنوان "مرگباترین منطقۀ در جهان برای غیرنظامیان" باقی مانده است.

بر بنیاد یافته‌های ملل متحد از هر ۱۰ مورد تلفات غیرنظامیان، چهار نفر آن را کودکان و یا زنان تشکیل می‌دهند که با این حساب، شمار تلفات کودکان ۳۱ درصد و شمار تلفات زنان ۱۳ درصد از مجموع تلفات غیرنظامیان در این ماه‌ها بوده است.

همچنان این آمار، کم‌ترین میزان تلفات غیرنظامیان در افغانستان بوده که از سال ۲۰۱۲ میلادی تا اکنون توسط یوناما ثبت شده است.

مخالفین دولت عامل بیشترین تلفات

یوناما ۵۸ درصد این تلفات را به مخالفین مسلح دولت افغانستان نسبت داده و گفته است که در جریان این نه ماه، ۱۲۷۸ غیرنظامی افغان از سوی این گروها کشته و ۲۱۷۲ تن دیگر زخمی شده اند.

در این گزارش، ۴۵ درصد تلفات به طالبان، هفت درصد به گروه داعش – شاخه خراسان و متباقی آن را به عناصر نامشخص مخالف دولت نسبت داده شده است.

بر اساس این گزارش، شمار قربانیان که به طالبان نسبت داده شده است، نسبت به زمان مشابه در سال ۲۰۱۹ میلادی، شش درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنان نیروهای طرفدار دولت افغانستان، مسوول ۴۱ درصد تلفات غیرنظامیان شناخته شده اند که به گفتۀ یوناما در جریان نه ماه اخیر، ۶۰۵ غیرنظامی توسط این نیروها کشته و ۱۶۴۳ تن دیگر زخمی شده اند.

یوناما ۲۳ درصد مجموع تلفات غیرنظامیان را به نیروهای امنیتی افغان، دو درصد به نیروهای بین‌المللی و متباقی آن را به گروه‌های مسلح طرفدار دولت نسبت داده است.

در این گزارش همچنان آمده است: "درگیری های زمینی، عمدتاً بین طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان، بیشترین تلفات را به غیرنظامیان به بار آورده و بیش از یک - سوم تلفات غیرنظامیان را سبب شده است."

پس از درگیری‌ها، حملات انتحاری و مواد تعبیه شده انفجاری، ۲۹ درصد، قتل‎های هدفمند ۱۶ درصد و حملات هوایی هشت درصد از غیرنظامیان قربانی گرفته اند.

مذاکرات صلح و تاثیرات آن روی جنگ

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید که گفتگوهای صلح در این کشور هیچ تاثیری در میدان‌های جنگ، به ویژه روی کاهش تلفات غیرنظامیان نداشته است.

دیبرا لاینز، نماینده ویژهٔ سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفت: "گفتگوهای صلح برای کمک به تحقق صلح به زمان نیاز دارد. اما تمام طرف‌ها می‎توانند فوراً گفتگوها را اولویت‌بندی کنند و اقدامات عاجل، صادقانه و بیشتر برای کاهش آسیب رسیدن به غیرنظامیان را انجام دهند."

در این گزارش یوناما شمار تلفاتی که پس از تاریخ اول ماه اکتوبر اتفاق افتاده، شامل نکرده است، اما این سازمان تاکید کرده که در جریان این ماه بیش از ۴۰۰ غیرنظامی در نتیجۀ درگیری‌ها و حملات انتحاری و انفجاری کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG