لینک های دسترسی

Breaking News

امیری: سیاست 'ظالمانه و تخریبی' طالبان در قبال بسته‌ماندن مکاتب دختران توجیه‌پذیر نیست


نمایندۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان یک بار دیگر از موضع طالبان در قبال بسته‌ماندن مکاتب بالاتر از صنف ششم دختران انتقاد کرده است.

رینا امیری روز یکشنبه ۱۲ سپتمبر (۲۰ سنبله) در تویترش نوشته است که "سیاست تخریبی و ظالمانۀ" طالبان در مورد بسته‌ماندن مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران در افغانستان قابل توجیه نیست.

به گفتۀ او بستن مکاتب دختران به "دین و فرهنگ مردم افغانستان" هیچ ربطی ندارد.

نمایندۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان از راهکار طالبان در قبال آموزش دختران در این کشور، نگرانی نشان داده و گفته است که این موضع رویاهای دختران را از بین می‌برد و افغانستان را بیشتر به سوی فقر، ناامیدی و ناداری سوق می‌دهد.

از یک سال به این طرف که طالبان بار دیگر قدرت را در افغانستان به دست گرفته اند، دختران بالاتر از صنف ششم از رفتن به مکتب محروم شده اند که منجر به واکنش‌های جدی داخلی و خارجی شده است.

رینا امیری در حالی از بسته‌ماندن مکاتب دختران و سیاست طالبان در این خصوص انتقاد می‌کند و بر بازگشایی این مکاتب تاکید دارد که دو روز قبل شماری از دانش‌آموزان دختر در پکتیا با راه‌اندازی تظاهراتی، خواستار بازگشایی مکاتب شان شدند.

این دانش‌آموزان که شمار شان به ده‌ها نفر می‌رسید، به تاریخ ۱۰ سپتمبر (۱۹ سنبله) در شهر گردیز، مرکز این ولایت، به جاده‌ها برآمده و شعارهای "حق آموزش برای همه" را سردادند.

بر اساس گزارش‌ها چند مکتب دختران که اخیراً به روی دانش‌‌آموزان دختر در پکتیا باز شده بود، ر دوباره بسته شد.

در همین حال، حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان یک بار دیگر بر بازگشایی مکاتب بالاتر از صنف ششم دختران تاکید کرده است.

آقای کرزی گفته است: "صدای دختران متعلم در پکتیا برای بازشدن دوبارۀ مکاتب شان، صدای همه دختران ما و خواست ملت افغانستان می‌باشد. صدای دختران برای بازشدن مکاتب، صدای عزت، پیشرفت و به پا ایستاده شدن کشور عزیز است."

آقای کرزی یک بار دیگر از حکومت طالبان خواسته است که با بازگشایی مکاتب دختران، افغانستان را از نیازمندی کنونی و با تکیه به نیروی جوان آموزش‌دیده رهایی دهند.

با وجود تاکیدهای پیهم برای بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران در افغانستان، نورالله منیر، سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان بار دیگر گفت که در مناطق دورافتاده مردم نمی‌خواهند که دختران ۱۶ سالۀ شان را به مکتب بفرستند.

آقای منیر روز گذشته در خصوص دلایل بازگشایی مکاتب دختران به خبرنگاران گفت که اگر در این مورد از ریش‌سفیدان مناطق دورافتاده پرسیده شود، چند درصد آماده اند که دختران ۱۶ سالۀ شان را به مکتب می‌فرستند.

او افزود که فرهنگ و عنعنات افغان‌ها را می‌دانند و به گفتۀ وی، هر زمانی که برخلاف این فرهنگ کارهایی انجام شده، منجر به اعتراض مردم و صدور فتواها شده است.

XS
SM
MD
LG