لینک های دسترسی

Breaking News

دیدبان حقوق بشر: کمیسیون جنگ افغانستان باید نقش امریکا در خصوص حقوق زنان را ارزیابی کند


دیدبان حقوق بشر امروز ششم سپتمبر (۱۵ سنبله) در گزارشی گفته است که یکی از اولولیت‌های کمیسیون جنگ افغانستان که در دسمبر سال ۲۰۲۱ ایجاد شد و اکنون کارش را آغاز می‌کند، باید ارزیابی تعهدات حکومت امریکا در خصوص حقوق زنان و دختران افغان باشد.

کمیسیون جنگ افغانستان به هدف ارزیابی تصامیم کلیدی استراتیژیک، دپلوماتیک و عملیاتی که امریکا در افغانستان اتخاد کرده بود، ایجاد شد.

هیدربار، مسوول بخش زنان در دیدبان حقوق بشر گفت که "مشکل در اینجاست که در این کمیسیون ۱۴ مرد و دو زن منحیث کمیشنر گماشته شده اند، اما هیچ کدام آنان در بخش حقوق زنان تجربه ندارند و هیچ عضو آن افغان نیست".

در این گزارش آمده است که رهبران امریکایی به کرات از حقوق زنان و دختران زیر حاکمیت طالبان منحیث توجیه برای جنگ استفاده کرده اند.

در گزارش دیدبان حقوق بشر نقل‌قول‌هایی از برخی رهبران امریکایی که در خصوص حقوق زنان و دختران افغان ابراز داشته بودند،‌ اشاره شده است.

جورج دبلیو بش، رییس جمهور پیشین امریکا در ماه دسمبر سال ۲۰۰۱ گفت: "زنان و کودکان در افغانستان به اندازهٔ کافی رنج دیده اند. این ملت بزرگ برای کمک و امیدبخشی به آنان سخت کار خواهد کرد."

لورا بش، بانوی نخست پیشین امریکا گفته بود: "جنگ علیه طالبان، جنگ برای حقوق و وقار زنان بود."

در گزارش از هلیری کلنتن، وزیر خارجهٔ پیشین امریکا نیز نقل شده که در سال ۲۰۱۰ به گروهی از زنان افغان گفت: "ما شما را ترک نخواهیم کرد. ما همیشه در کنار شمار خواهیم ایستاد."

خانم کلنتن در همان سال تعهد کرد که حقوق زنان افغان قربانی معامله با طالبان نخواهد شد.

هیدربار گفته است که با آنهم، از بین بردن یک سیستمی که برای پاسخ به خشونت بر اساس جنسیت به حمایت امریکا در افغانستان ایجاد شده بود، پس از تسلط دوبارهٔ طالبان به قدرت، از نخستین اقدامات این گروه بود.

دیدبان حقوق بشر گفته است که یک سال پس از سقوط کابل به دست طالبان، رویا‌هایی که زنان و دختران افغان به دیدن آن ترغیب شده بودند، از هم پاشید: طالبان دختران را از رفتن به مکاتب متوسطه و لیسه منع کرده و اکثر زنان از رفتن به کار محروم شدند.

در این گزارش گفته شده است که بر خلاف تعهدات قبلی، ایالات متحده به عوض حمایت از زنان، بر انتقال‌ افغان‌های تمرکز دارد که با نیروهای امریکایی کار کرده اند، در حالی که تنها هفت تا ۱۰ در صد متقاضیان ویزه‌های خاص مهاجرت امریکا را زنان تشکیل می‌دهند.

خانم بار نگاشته است که کمیسیون جنگ افغانستان باید با دقت مکلفیت‌های امریکا در قبال زنان افغان را بررسی کند و اطمینان حاصل کند که برای انجام این کار متخصصین ارشد حقوق زنان و زنان افغان را با خود داشته باشد.

دیدبان حقوق بشر از کمیسیون جنگ افغانستان خواسته است تا در مورد ناکامی حکومت امریکا در عدم عملکرد بر بیشتر تعهداتی که به زنان افغان داده بود، تحقیقات انجام داده و مستندسازی کند تا دیده شود که در بخش کمک برای حفاظت از آنانی که هنوز هم زیر "حاکمیت ظالمانهٔ" طالبان زیست دارند و معاونت با آنانی که توانستند از افغانستان بیرون شوند، چه کار‌های انجام شده می‌تواند.

پیش از این، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان، وضعیت کنونی افغانستان را "دردناک" توصیف کرده و خواستار ادامۀ حمایت جامعۀ جهانی از مردم افغانستان شده است.

رینا امیری، ماه گذشته در صفحهٔ تویتراش نوشت که اکنون یک زمان دردناک برای بسیاری از افغان‌ها است، به ویژه برای زنان و دخترانی که نامریی شده اند.

خانم امیری در ادامه نگاشته است: "تنها گزینه این است که جهان به ایستادگی و حمایت از مردم شجاع افغانستان ادامه دهد، زیرا آن‌ها شجاعانه خواستار یک دولت فراگیر استند که به حقوق همه مردم احترام بگذارد. آرزوی آن‌ها برای افغانستانی که همه مردم آن حق آموزش داشته باشند، به عنوان اعضای فعال جامعه و نیروی کار خدمت کنند و دولت خود را انتخاب کنند."

XS
SM
MD
LG