لینک های دسترسی

Breaking News

ده‌ها دانش‌آموز دختر به دلیل بسته‌ماندن مکاتب شان در پکتیا تظاهرات کردند


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

همزمان با ادامۀ بسته‌ماندن مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران در افغانستان، شماری از دانش‌آموزان دختر در پکتیا دست به تظاهرات زده و خواستار بازگشایی مکاتب شان شده اند.

این دانش‌آموزان که شمار شان به ده‌ها نفر می‌رسید، صبح روز شنبه ۱۰ سپتمبر (۱۹ سنبله) در شهر گردیز، مرکز این ولایت، به جاده‌ها برآمده و شعارهای "حق آموزش برای همه" را سردادند.

ویدیوهای که از این تظاهرات در رسانه‌های اجتماعی به نشر رسیده، نشان می‌دهد که این دختران معترض، یونیفورم مکتب بر تن کرده و به طرف ریاست معارف ولایت پکتیا می‌روند.

در ماه‌های اخیر، بارها فعالان حقوق زن و دانش‌آموزان در کابل و برخی ولایات دیگر تظاهرات کرده و از گروه طالبان خواستند که مکاتب را به روی دختران باز کند، اما در پکتیا این نخستین‌بار است که دختران به دلیل ادامۀ محرومیت شان از آموزش به جاده‌ها برآمده اند.

اخیراً مقامات محلی طالبان در پکتیا و باشندگان محل گفته اند که از چند روز به این‌سو شماری از مکاتب دورۀ متوسطه و لیسه به روی دانش‌‌آموزان دختر باز شده است. خالقیار احمدزی، رییس اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در پکتیا، به تاریخ ششم سپتمبر (۱۵ سنبله) به صدای امریکا گفت که چهار مکتب دختران در گردیز و یک مکتب در ولسوالی سمکنی این ولایت فعال شده اند.

به گفتۀ احمدزی، مدیران این مکاتب خودشان برای بازگشایی و فراخواندن دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف ششم تصمیم گرفتند.

در این حال، برخی از باشندگان این ولایت از مسدود شدن دوبارۀ این مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم در پکتیا خبر داده اند.

فضل‌الدین جلال‌زی، باشنده ولایت پکتیا، به صدای امریکا امریکا گفت که چهار مکتب در شهر گردیز و یک مکتب دیگر در ولسوالی سمکنی این ولایت به دلایل "نامعلوم" دوباره بسته شده اند.

آقای جلال‌زی بسته‌شدن دوبارۀ این مکاتب به روی دانش‌آموزان دختر را "ناامیدکننده" خوانده و افزود که این موضوع برای والدین شاگردان یک "مشکل بزرگ" است.

او افزود: "بسته‌شدن مکاتب برای اولادهای ما یک خبر ناامیدکننده است و این برای ما یک دردسر ساز است که اولادها بی‌سواد باقی می‌مانند و برای خانواده‌های ما مشکلات ایجاد می‌کند."

یک باشندۀ دیگر پکتیا که از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد به صدای امریکا گفت که طالبان هفته گذشته این مکاتب را دوباره مسدود کرده و مدیران آن را بازداشت کرده اند.

او افزود که از روز چهارشنبه به این‌سو، طالبان اجازۀ رفتن دختران بالاتر از صنف ششم را به مکاتب شان نداده اند.

در این حال، خالقیار احمدزی، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان برای این ولایت، در مورد تظاهرات دانش‌آموزان دختر در شهر گردیز اظهار بی‌خبری کرده و همچنان گفت که گزارش‌ها دربارۀ مسدود شدن پنج مکتب دختران در این ولایت یک "شایعه" است.

هفته گذشته ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، پس از انتشار گزارش‌ها مبنی بر گشایش مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران در ولایت پکتیا گفته بود که آغاز دروس مکاتب دختران را وزارت معارف اعلام خواهد کرد.

آقای مجاهد گفت: "در زمانی که اجازه صورت بگیرد و همچنان شرایط فراهم شود، وزارت معارف آن را در سراسر کشور به طور یکسان آغاز خواهد کرد. یک موردی که در پکتیا یادآور می‌شویم، این هنوز معلوم نیست که به امر کی است و یا چگونه شرایط فراهم شده و آیا نیاز به تحقیق و بررسی است یا نه، این را ما بعداً معلومات خواهیم داد."

پیش از این جامعهٔ بین المللی به کرات از حکومت طالبان خواسته بود تا زنان و دختران از حق کار و آموزش محروم نکند و هر چه زودتر دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران بگشاید.اما مقام های این گروه گفته اند که شرایط برای برگشت دختران به مکاتب مساعد نیست.

روز گذشته نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان، از ادامۀ محروم ماندن دختران بالاتر از صنف ششم به آموزش در این کشور انتقاد کرد. رینا امیری روز جمعه نهم سپتمبر (۱۸ سنبله) در پیامی در صحفۀ تویتر خود با اشاره به بسته‌ماندن مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران در افغانستان، نگاشته است که تاکنون هیچ کشور دیگر، مانع یادگیری آموزش نشده است.

XS
SM
MD
LG