لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: مردم ساحات دورافتادۀ افغانستان نمی‌خواهند دختران جوان شان را به مکتب بفرستند


با وجود تاکید پیهم برای بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران در افغانستان، نورالله منیر، سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان، بار دیگر گفت که در مناطق دورافتاده مردم نمی‌خواهند که دختران ۱۶ سالۀ خود را به مکتب بفرستند.

آقای منیر روز یکشنبه ۱۱ سپتمبر (۲۰ سنبله) در سفرش به ولایت ارزگان، در خصوص دلایل بازگشایی مکاتب دختران گفت که در این مورد از متنفذین مناطق دورافتاده پرسیده شود که چند درصد آنان آماده اند تا دختران ۱۶ سالۀ شان را به مکتب بفرستند.

او افزود که فرهنگ و عنعنات افغان‌ها را می‌دانند و به گفتۀ وی، هر زمانی که برخلاف این فرهنگ کارهایی انجام شده، منجر به اعتراض مردم و صدور فتواها شده است.

آقای منیر گفت: "علت، اگر شما از بازار ارزگان کمی دورتر بروید، در روستاهای در دامن دشت و کوه‌ها از ریش‌سفیدان بپرسید که چند درصد مردم حاضر اند دختران ۱۶ و ۱۷ سالۀ شان را به مکتب می‌فرستند، پس روشن می‌شد که لازم نیست این سوال را از من بپرسید."

با آنهم او گفت که حکومت طالبان تلاش دارد تا شرایطی را فراهم کند که از یک سو مردم اعتراض نکنند و از سوی دیگر روند آموزش اصولی به پیش برود.

از یک سال به این طرف که طالبان بار دیگر قدرت را در افغانستان به دست گرفته اند، دختران بالاتر از صنف ششم از رفتن به مکتب محروم شده اند که منجر به واکنش‌های جدی داخلی و جامعهٔ بین المللی شده است.

این در حالی است که شهروندان افغانستان به کرات برای بازگشایی مکاتب دختران دست به تظاهرات زده و کمپاین‌های مجازی را نیز در این خصوص راه اندازی کرده اند.

باشندگان مناطق دوردست در افغانستان نیز خواهان رفتن فرزندان شان به مکتب اند تا آنان بتوانند به شهرها و روستا‌های شان خدمت کنند.

هم‌زمان با ادامۀ بسته‌ماندن مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران در افغانستان، در تازه‌ترین مورد، شماری از دانش‌آموزان دختر در پکتیا روز گذشته با راه‌اندازی تظاهراتی، خواستار بازگشایی مکاتب شان شدند.

این دانش‌آموزان که شمار شان به ده‌ها نفر می‌رسید، صبح روز شنبه ۱۰ سپتمبر (۱۹ سنبله) در شهر گردیز، مرکز این ولایت، به جاده‌ها برآمده و شعارهای "حق آموزش برای همه" را سردادند.

بر اساس گزارش‌ها، چند مکتب که اخیراً در ولایت پکتیا به روی دانش‌‌آموزان دختر باز شده بود، روز گذشته دوباره بسته شد.

ماه گذشته نیز سرپرست وزارت معارف طالبان ادعا کرده بود که حکومت این گروه، هیچ مخالفتی با آموزش دختران ندارد: او افزوده بود"مردم در نقاط دوردست با تعلیم دختران مخالفت ندارند، بلکه در برابر بیرون‌شدن دختران شان از خانه حساسیت دارند. فرهنگ افغان‌ها در این مورد بسیار حساس است."

پیش از این جامعهٔ بین‌المللی به کرات از حکومت طالبان خواسته بود تا زنان و دختران از حق کار و آموزش محروم نکند و هر چه زودتر دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران بگشاید.

اما مقام‌های این گروه گفته اند که شرایط برای برگشت دختران به مکاتب مساعد نیست.

دو روز پیش، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان، از ادامۀ محروم ماندن دختران بالاتر از صنف ششم به آموزش در این کشور نیز انتقاد کرده بود.

رینا امیری به تاریخ نهم سپتمبر (۱۸ سنبله) در پیامی در صفحۀ تویتر خود با اشاره به بسته‌ماندن مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران در افغانستان، نگاشته است که تاکنون هیچ کشور دیگر، مانع یادگیری آموزش دختران نشده است.

XS
SM
MD
LG