لینک های دسترسی

Breaking News

حلیمی: مولوی مجیب‌الرحمان 'فروخته شده و منافق' است


وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان با انتقاد تند از عالمان دینی که علیه نظام کنونی این کشور تبلیغ می‌کنند و جنازه‌های نیروهای امنیتی را نمی‌خوانند از حکومت افغانستان خواست که باید آنان را هرچه زودتر بازداشت و مجازات کند.

محمد قاسم حلیمی روز شنبه ۳۱ جولای (نهم اسد) در نشستی با حضور عالمان دینی در کابل گفت که "غلامی" برخی عالمان دینی در افغانستان حد دارد و پس از این جلو آنان گرفته خواهد شد.

آقای حلیمی خطاب به حکومت افغانستان گفت: "عالمی که جنازۀ شهید ما را نمی‌خواند و عالمی که به ضد ملت ما دشمن را تقویت می‌کند، بزنید، بکوبید و به زندان بیندازید."

وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان به اظهارات اخیر مجیب‌الرحمان انصاری، خطیب مسجد جامع گازرگاه هرات واکنش تند نشان داد و او را "لعنت شده، فروخته شده و منافق" خطاب کرد.

او افزود که آقای انصاری امروز از اسماعیل خان که در حال حاضر جنگ نیروهای خیزش مردمی علیه طالبان را در هرات رهبری می‌کند، خواسته است که بگذارد تا "دولت اسلامی در این کشور به میان آید".

آقای حلیمی خطاب به مجیب‌الرحمان انصاری گفت: "او فروخته شده، پس که اسلام نیست تو چه بد می‌کنی که در محراب ایستاد استی؟ وقتی این کشور اسلامی نیست تو چه بد می‌کنی که امامت می‌کنی؟ در کشوری که عبادت است، مساجد است، خطابت است و امامت است چگونه گفته می‌توانی که دولت اسلامی بیاید، کدام دولت اسلامی؟"

وزیر ارشاد حج و اوقاف افغانستان هشدار داد که پس از این جلو عالمان دینی که علیه نظام "توطیه و تبلیغ" می‌کند، گرفته خواهد شد.

مجیب‌الرحمان انصاری، خطیب مسجد جامع گازرگاه هرات در پاسخ به این سخنان آقای حلیمی گفت: "علما را از مرگ نترسانید که این شهادت افتخار ماه است. ما به شهادت افتخار می‌کنیم. شهادت برای ما عزت است. اما این حیات تو و زندگی تو در بردگی و غلامی ذلت و خواری است."

او حکومت افغانستان را دست نشاندهٔ "یهود و نصارا" خوانده گفت که هیچ زمانی از حکومت کمک و امتیاز نگرفته است و مصارف مدرسه‌های او را تجار می‌پردازند.

سال گذشته نیز مجیب‌الرحمان انصاری با ایجاد یک اداره زیر نام امر به معروف و نهی از منکر تلاش کرده بود تا با آنچه او اعمال نامشروع از سوی جوانان می‌خواند جلوگیری کند.

همچنین آقای انصاری پیش از این نظام کنونی افغانستان را فاسد خوانده بود و گفت هر کسی که از این نظام حمایت کند "مرتکب گناه کبیره" خواهد شد.

'پاکستان با ما می‌جنگد'

وزیر ارشاد حج و اوقاف افغانستان طالبان را "آلۀ دست دیگران" عنوان کرد" و گفت که جنگ جاری در افغانستان به دلیل مداخلهٔ پنجاب جریان دارد.

آقای حلیمی افزود که در حال حاضر، بسیاری از "تجهیزات و وسایط نظامی" نظامیان افغان به پاکستان انتقال داده می‌شود. او تاکید کرد که طالبان به هدف منفعت پاکستان در پی تخریب زیربناها در افغانستان اند.

او خطاب به طالبان گفت: "کجا بودید روزی که پنجابی‌ها داخل سرحد افغانستان در سپین بولدک شدند؟ تو وقتی به ترکیه می‌گویی که هیچ خارجی را نمی‌مانیم، پس به معنای این است که پاکستانی به تو خارجی معلوم نمی‌شود."

آقای حلیمی از وزیر امور دینی، رییس شورای علما و علمای حقانیهٔ پاکستان خواست تا از مداخلهٔ حکومت پنجاب در امور افغانستان جلوگیری کنند.

این در حالی است که روابط هموارۀ پرتنش میان افغانستان و پاکستان، در ماه‌های اخیر به گونۀ بی‌پیشنه سرد شده است و مقام‌های دو کشور در چند هفتۀ اخیر لفاظی‌های تندی علیه هم دیگر داشته اند.

در تازه ترین مورد، امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان گفته است که پاکستان با "رهنمایی استراتیژیک، هماهنگی و هم‌خط سازی قطعات سرخ توسط ستردرستیز پاکستان" به طالبان طرح تهاجم را فراهم کرده و نیز "به گونۀ بدون وقفه" به جنگجویان آن گروه مهمات فراهم می‌کند.

حکومت پاکستان همواره مداخله در امور افغانستان را رد کرده و گفته است که اسلام‌آباد برای تامین صلح و ثبات در افغانستان صادقانه تلاش کرده است.

XS
SM
MD
LG