لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه کارمندان دپلوماتیک خود را از اوکراین بیرون می‌کند


خبرگزاری دولتی تاس روسیه روز چهارشنبه ۲۳ فبروری (چهارم حوت) گزارش داد که روسیه تخلیه کارمندان سفارت و قنسولگری‌های این کشور را در اوکراین آغاز کرده است.

براساس گزارش خبرگزاری تاس سفارت روسیه در کیف تایید کرده است که تخلیه کارمندان سفارت و هر سه قنسولگری این کشور در اوکراین آغاز شده است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارش داده که پرچم روسیه نیز بر فراز ساختمان سفارت این کشور در اوکراین دیده نمی‌شود.

در همین حال اوکراین هم در نظر دارد تا روابط دپلوماتیک را با روسیه قطع کند و به همین دلیل سفیر خود را از روسیه فراخوانده و از تمام شهروندان خود خواست روسیه را ترک کنند.

این اقدامات پس از آن صورت گرفت که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه روز دوشنبه دو منطقه جدایی طلب اوکراین را به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت شناخت و به نیروهای روسیه دستور داد به عنوان "صلحبان" در هر دو منطقه مستقر شوند.

در واکنش به این اقدام روسیه غرب مجموعه‌ای از تحریم‌ها را بر روسیه اعمال کرد. ده‌ها کشور بانک‌های روسیه را از بازارهای بین المللی بیرون کشیدند، آلمان پروژه خط لوله مهم گاز از روسیه را معلق کرد و ایالات متحده نیروهای اضافی را به سمت شرق ناتو در مرز روسیه بازگرداند.

قصر سفید اعلام کرد که جو بایدن رییس جمهوری امریکا با ولادیمیر پوتین همتای خود نشستی برگزار نخواهد کرد و انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده پس از به رسمیت شناختن استقلال این دو منطقه توسط پوتین، دیداراش با سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه را که برای پنجشنبه برنامه‌ریزی شده بود، لغو کرد.

آقای بلینکن گفت توافق کرده بود که تنها در صورتی که روسیه به اوکراین حمله نکند، با لاوروف دیدار و گفت‌‌وگو کند. بلینکن پس از دیدار با وزیر امور خارجه اوکراین در واشنگتن به خبرنگاران گفت: " اکنون که می‌بینیم تهاجم در حال آغاز است و روسیه به وضوح دپلماسی را به طور کامل رد کرده است، دیدار با لاوروف منطقی نیست. "

پس از هفته‌ها تلاش برای آرامش، بالاخره مقامات اوکراینی روز چهارشنبه نگرانی شان را از وضعیت کنونی ابراز کردند. وزارت خارجه اوکراین از شهروندان این کشور خواست تا به روسیه سفر نکنند و در صورتیکه در روسیه باشند، فوراً آنجا را ترک کنند، زیرا به گفتهٔ این وزارت "تجاوز" مسکو می تواند منجر به کاهش قابل توجه خدمات قنسولی شود.

افزون بر آن، رییس شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین خواستار ایجاد وضعیت اضطراری در سراسر کشور شد.

دیمیترو کولیبا، وزیر امور خارجه اوکراین پس از آنکه ایالات متحده و متحدین اروپایی آن از اعمال تحریم‌های جدی‌تری در صورت تشدد روسیه، سخن گفتند، از رهبران غربی خواست که منتظر نمانند.

او روز چهارشنبه در تویتی نوشت:"ما از شرکای خود می‌خواهیم که تحریم‌های بیشتری علیه روسیه وضع کنند. اکنون باید فشارها برای متوقف کردن پوتین افزایش یابد. به اقتصاد و دوستانش ضربه بزنید. بیشتر [ضربه]بزنید، محکم [ضربه] بزنید، همین حالا [ضربه] بزنید. "

اناتولی انتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده، در واکنش به تحریم‌ها، در بیانیه‌ای گفت که "تحریم ها نمی توانند مشکلی را حل کنند". او افزود که روسیه سیاست خارجی خود را تحت تهدید محدودیت‌ها تجدید نظر نمی‌کند.

وزارت خارجه اوکراین از تحریم های بین‌المللی علیه روسیه به عنوان اولین گام مثبت استقبال کرده است، اما تاکید کرده که این تحریم‌ها برای وادار کردن مسکو به خروج نیروهایش از شرق اوکراین کافی نیست.

XS
SM
MD
LG