لینک های دسترسی

Breaking News

جمهوریخواهان کنترول کانگرس امریکا را هم حفظ کردند


اکنون جموریخواهان ایالات متحده هم در راس قوۀ اجرائیه و هم در راس قوۀ مقننه قرار دارند
اکنون جموریخواهان ایالات متحده هم در راس قوۀ اجرائیه و هم در راس قوۀ مقننه قرار دارند

همزمان با پیروزی دونالد ترمپ در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، اعضای حزب جمهوریخواه ترمپ برندۀ اکثر کرسی‌های مجلس نماینده‌گان کانگرس شده و نیز اکثریت خود را مجلس سنای کانگرس نیز حفظ کردند.

چند هفته پیش که هیلری کلنتن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری امریکا در نظرپرسی‌های عامه پیشتاز بود، اعضای این حزب مطمین بودند که پس از برگزاری انتخابات کثریت کرسی‌های سنا را از آن خود خواهند کرد.

اما نتایج انتخابات سه شنبه هشتم نوامبر نشان داد که نه خانم کلنتن به قصر سفید راه یافت و نه هم حزب دموکرات وی کنترول هر دو مجلس کانگرس را در دست گرفت.

رای‌دهنده‌گان امریکایی روز سه شنبه برای یک سوم کرسی‌های سنای ۱۰۰ عضوی و همه ۴۳۵ کرسی مجلس نماینده‌گان رای دادند که پس از اعلان نتایج جمهوریخواهان اکثریت خود را در مجلس نماینده‌گان و سنا حفظ کردند.

داشتن اکثریت در هر دو مجلس کانگرس برای رئیس جمهور ایالات متحده حایز اهمیت فراوان است، زیرا اعضای حزب بر سر اقتدار، ریاست کمیته‌های کانگرس را گرفته و خود اجندا را برای تصویب قوانین و انجام تحقیقات تعیین خواهند کرد.

یکی از نخستین کارهای مجلس سنای ایالات متحده در سال ۲۰۱۷ گزینش یکی از قضات محکمۀ عالی امریکا است که کرسی وی از ۹ ماه به اینسو خالی مانده است.

انتونین سکالیا قاضی ستره محکمۀ ایالات متحدۀ امریکا در فبروری سال گذشته درگذشت و از آن زمان تا حال جموریخواهان سنا نگذاشتند که رئیس جمهور اوباما فرد دیگری را به عوض وی بگمارد.

جمهوریخواهان پس از آنکه رئیس جمهور اوباما اقدام به گزینش قاضی جدید کرد، چنین استدلال کردند از دورۀ ریاست جمهوری آقای اوباما فقط یکسال باقی مانده است و بهتر است رئیس جمهوری که جاگزین آقای اوباما می شود این کار را انجام دهد.

مارکو روبیو رقیب حزبی آقای ترمپ در جریان کارزار انتخاباتی درون حزبی توانست کرسی خود را به صفت سناتور ایالت فلوریدا در کانگرس حفظ کند. این پیروزی برای آقای روبیو زمینه را حفظ کرد تا اگر خواسته باشد بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به رقابت بپردازد.

جان مککین سناتور جمهوریخواه اریزونا نیز در انتخابات روز سه شنبه توانست به ساده‌گی در عمر ۸۰ سالگی برای ششمین دور شش ساله کرسی خود را در سنا حفظ کند.

پتریک لیهی سابقه دارترین عضو دموکرات مجلس سنا از ایالت ورمونت و ریچارد بلومنتل دموکرات از ایالت کنتیکت نیز توانستند به ساده‌گی برنده شده و به صفت سناتور این دو ایالت کرسی خود را در کانگرس حفظ کنند.

XS
SM
MD
LG