لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز دوبارهٔ فعالیت مرکز ۵۰ بستر تداوی زنان و کودکان معتاد در بلخ


مرکز تدوای زنان و کودکان معتاد در ولایت بلخ
مرکز تدوای زنان و کودکان معتاد در ولایت بلخ

مسوولان در‌ ولایت بلخ گفته‌اند که یکی از مراکز تدوای زنان و کودکان معتاد در ولایت بلخ پس از یک سال مسدود بودن دوباره به فعالیت آغاز کرده است.

حسنیه عباسی، مسوول این مرکز در صحبت با صدای امریکا باز شدن آن را برای دو گروه آسیب پذیر جامعه، زنان و کودکان، با اهمیت خواند.

عباسی گفت که آنان پس از یک سال تلاش به همکاری برنامه ملی کاهش تقاضای مواد مخدر و ریاست صحت عامه ولایت بلخ توانستند که این مرکز را دوباره فعال کنند.

او با اشاره به اینکه این مرکز درمان که ظرفیت بستر کردن۵۰ بیمار را دارد، افزود که تاکنون ۱۶ معتاد درمان شده و با خانواده های خود یکجا شده اند و در حال حاضر ۱۸ زن و کودک در این مرکز تحت درمان قرار دارند.

عباسی به صدای امریکا گفت:"مشکلات خانوادگی، اقتصادی وازدواج‌های اجباری از دلایل عمدهٔ استعمال مواد مخدر است. آنان (بیماران) با توجه به آسیب‌های زیادی که دیده‌اند نیاز به همدردی و حمایت دارند. "

رویا پانیذ، مشاور این مرکز درمانی گفت که کودکانی که در این مرکز بستری شده اند، توسط مادران خود معتاد شده اند.

خانم پانیذ اضافه کرد: "اکثر‌مریض‌های اینجا زنانی اند که قالین می‌بافند، به اطفال خود تریاک می‌دهند. بخاطر که تریاک آرام بخش است، اطفال راحت می‌‌خوابند و زنان به راحتی کارشان را پیش می‌برند."

بر اساس آمار محلی در حدود ۸۰هزار معتاد در ولایت بلخ به سر می‌برند و در حال حاضر ۱۴ مرکز ترک اعتیاد نیز برای درمان این معتادان فعالیت دارند.

هرچند کشت کوکنار و چرس و تجارت مواد مخدر از سوی رهبر طالبان منع اعلام شده اما گزارش ها نشان می‌دهند که هنوز هم کوکنار و چرس در افغانستان کشت می شود.

XS
SM
MD
LG