لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان آغازگر حملات اند، نه اردوی افغان - ویلسن


راس ویلسن، شارژدافیر سفارت امریکا در کابل، طالبان را به نقض توافقنامۀ صلح، برافروختن جنگ و افزایش خشونت در سرتاسر افغانستان متهم کرد و خشونت آن گروه را "غیرقابل توجیه" و موضعگیری آنان را در قبال مذاکرات دوحه و نشست استانبول که تا کنون برگزار نشده است، مایۀ "یاس عمیق" خواند.

آقای ویلسن با اشاره به تشدید خشونت‌های اخیر‌ طالبان در افغانستان به ویژه در ولایت‌های قندهار و هلمند گفت که در ماه‌های اخیر، طالبان حملات بزرگی را بر نیروهای حکومتی و غیرنظامیان افغان راه اندازی کرده و آنان را در نقاط مختلف افغانستان هدف قرار داده اند.

آقای ویلسن در گفتگوی ویژه با خبرگزاری فرانس پرس گفت: "اردوی افغان در پی طالبان نرفته اند، بلکه طالبان با حمله بر نیروهای افغان و حمله بر محلاتی که غیرنظامیان در آن زندگی می‌کنند، آغازگر جنگ بوده اند و بر آنان در بازارها و شهرها در نقاط مختلف افغانستان حمله کرده اند...هیچ حمله از سوی جمهوری اسلامی افغانستان آغاز نشده است...بیایید در این مورد واضح و صادق باشیم."

راس ویلسن گفت: "از عملکرد طالبان و ادامۀ سطح بلند و واقعاً غیرقابل توجیه خشونت این گروه علیه افغان‌ها عمیقاً مایوس استیم...هیچ دلیلی برای آن [خشونت] وجود ندارد، به ویژه که [طالبان] در یک روند سیاسی در تعامل اند."

خشونت طالبان در ماه‌های اخیر افزایش چشمگیر داشته و هم اکنون نبرد شدید و مرگبار میان نیروهای افغان و طالبان در چندین ولایت جریان دارد.

با آنکه مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان تا کنون هیچ نتیجۀ ملموسی نداشته است، شارژدافیر سفارت ایالات متحده در افغانستان گفت که واشنگتن به نتایج این مذاکرات امیدوار است. او گفت: "تلاش داریم تا به تفاهم سیاسی دست یابیم که به آتش‌بس و پایان دایمی جنگ منجر شود."

با آنکه خروج کامل قوای امریکایی از افغانستان آغاز شده است، به گفتۀ آقای ویلسن تعامل امریکا با افغانستان ادامه خواهد یافت. او گفت: "این کشور [افغانستان] در ماه‌ها و سال‌های آینده با برخی مشکلات جدی روبرو است...اما در مورد تعهدات مان به ادامۀ همکاری امنیتی آشکارا صحبت کرده ایم."

آقای ویلسن در گفتگوی ویژه با خبرگزاری فرانس پرس گفته است که گروه دولت اسلامی یا داعش "نیروی قوی" است که به دلیل موجودیت آن کمک‌های امنیتی و ضد تروریستی امریکا به افغانستان ادامه خواهد یافت.

شارژدافیر سفارت امریکا در کابل گفت که گروه داعش مسوول بم‌گذاری دو هفته پیش بر مکتب سیدالشهدا در غرب کابل است که سبب کشته شدن بیش از ۵۰ نفر به ویژه دختران دانش‌آموز شد.

هیچ گروهی تا کنون مسوولیت حمله بر مکتب سیدالشهدا را نپذیرفته است. حکومت افغانستان گروه طالبان را مسوول طراحی و انجام این حمله می‌داند، اما آقای ویلسن به خبرگزاری فرانس پرس گفت: "بم‌گذاری مکتب و بم‌گذاری مسجد [شکردره] که چند روز پس از آن صورت گرفت، آشکارا به نظر می‌رسد که کار گروه به اصطلاح داعش باشد."

مسوولیت حمله بر مسجد شکردره را که در آن ۱۲ نفر کشته شد، گروه داعش به عهده گرفته است.

XS
SM
MD
LG