لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان خبرنگاران و زنان فعال در رسانه را هدف قرار می‌دهند – گزارش


دیدبان حقوق بشر می‌گوید که گروه طالبان عمداً خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی، به شمول زنان را هدف قرار می‌دهند.

دیدبان حقوق بشر روز پنجشنبه اول اپریل (۱۲ حمل) با نشر گزارشی گفت که حملات و تهدیدات علیه خبرنگاران پس از آغاز مذاکرات میان حکومت افغانستان و طالبان به گونه شدید افزایش یافته که سبب افزایش نگرانی‌ها در رابطه به حفظ آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها در صورت هرگونه توافق صلح شده است.

یافته‌های دیدبان حقوق بشر، نشان می‌دهد که قوماندانان و جنگجویان طالبان در ایجاد تهدید، ترس و خشونت در برابر کارمندان رسانه‌ها در کابل و در مناطقی تحت نفوذ شان، سهم دارند.

در گزارش آمده است: "قوماندانان و جنگجویان طالبان فراتر از مناطقی که تحت کنترول شان است، خبرنگاران را تهدید زبانی و کتبی می‌کنند."

پتریشیا گاسمن، پژوهشگر ارشد امرور افغانستان در دیدبان حقوق بشر گفت که موج تهدیدات و ترورها در وضعیت پرمخاطره کنونی، پیامی از ترس را به رسانه‌های افغانستان می‌فرستد.

او افزود: "با خاموش ساختن منتقدین از طریق تهدید و خشونت، طالبان امید حفاظت از جامعه باز در افغانستان را تضعیف کرده اند."

دیدبان حقوق بشر گفته که از نومبر ۲۰۲۰ تا مارچ ۲۰۲۱ میلادی با ۴۶ کارمند رسانه‌های افغانستان گفتگو کرده که ۴۲ تن آنان هنوز در بادغیس، غزنی، غور، هلمند، کابل، قندهار، خوست، میدان وردک و زابل فعالیت دارند و چهار تن آنان به دلیل تهدیدات، مجبور به ترک افغانستان شده اند.

در گزارش دیدبان حقوق بشر آمده است که در چند مورد ثبت شده، جنگجویان طالبان، خبرنگاران را برای چند ساعت یا بیش از یک شب بازداشت کرده اند که در شماری از موارد این خبرنگاران و یا همکاران شان موفق به تامین تماس با مقام‌های ارشد طالبان شده تا آزاد شوند.

دیدبان حقوق بشر گفته است که این نشان می دهد که قوماندانان محلی طالبان بدون داشتن امری از جانب مقام‌های نظامی و سیاسی ارشد خویش، در مورد هدف قرار دادن روزنامه نگاران تصمیم می‌گیرند.

بربنیاد گزارش، زنان خبرنگار به ویژه آنانی که در رادیو و تلویزیون ظاهر می شوند، با تهدیدات ویژه مواجه اند و اخیراً به دلیل موجی از حملات خشونت آمیز، شماری از آنان کارشان را ترک کرده یا مجبور شده اند از افغانستان بیرون شوند.

دیدبان حقوق بشر گفته که خبرنگاران زن نه تنها به خاطر آنچه پوشش می‌دهند بلکه به دلیل داشتن نقش در جامعه و فعالیت در بیرون از خانه نیز هدف قرار می‌گیرند و تهدید می‌شوند.

دیدبان حقوق بشر تاکید کرده که رهبری طالبان باید فورا تهدید، حمله و ایجاد ترس علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی را متوقف کنند.

این اداره از ملل متحد و دولت‌های که از مذاکرات بین الافغانی حمایت می‌کنند، خواسته است که رهبری طالبان را تحت فشار قرار دهند تا این نکات را رعایت کنند.

دولت افغانستان نیز طالبان را عامل حملات هدفمند می‌داند، اما طالبان پیوسته آن را رد کرده اند.

XS
SM
MD
LG