لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش تند روزنامه حزب حاکم چین به اعتراض مسلمانان


یک روزنامه حزب حاکم کمونیست در چین در واکنش به اعتراضات اخیر مسلمانان در برابر طرح تخریب یک مسجد در این کشور گفته است که هیچ دینی والاتر از قانون در چین نمی باشد.

مقام های محلی در شهر مسلمان نشین ویژو واقع در شمال غرب چین گفته اند که مسجد جامع این شهر بدون مجوز توسعه داده شد و اکنون بخش های از این مسجد باید تخریب گردد، اقدامی که اعتراض مسلمان چینایی را بر انگیخته است.

یک باشنده محل به خبرگزاری اسوسیتد پرس روز شنبه گفت که مقام های محلی در چین می خواهند از ۹ گنبد این مسجد، هشت آن را تخریب کنند.

این تصمیم مقام های چینایی سبب شده تا روز پنجشنبه و جمعه هزاران مسلمان در بیرون از این مسجد مظاهره کنند و جلو آغاز کار تخریب این مسجد را بگیرند.

اما روزنامه گلوبل تایمز مربوط حزب حاکم کمونیست چین روز شنبه با نشر سر مقاله یی گفته است که مقام های محلی با تخریب این مسجد باید این پیام را به پیروان تمام ادیان در آن کشور ارسال کند که آنان فراتر از قانون عمل کرده نمی توانند.

هزاران مسلمان در روز های پنجشنبه و جمعه در بیرون از این مسجد مظاهره کردند تا جلو آغاز کار تخریب این مسجد را بگیرند
هزاران مسلمان در روز های پنجشنبه و جمعه در بیرون از این مسجد مظاهره کردند تا جلو آغاز کار تخریب این مسجد را بگیرند

منطقۀ شین‌ژیانگ واقع در شمالغرب چین که دارای مناطق کوهی و صحرایی است، حدود ۲۲ میلیون نفر جمعیت دارد و بسیاری از مسلمانان چین در این منطقه زندگی می کنند. حدود ۱۱ میلیون جمعیت این منطقه را اقلیت مسلمان اویغور و متباقی آنرا مسلمانان ترک و سایر اقلیت ها تشکیل می دهند.

مسلمانان اویغور در چین

در همین حال، ملل متحد می گوید گزارش های معتبری را دریافته که نشان می دهد چین حدود یک میلیون مسلمان اویغور را در یک محل مشابه به یک بازداشتگاه بزرگ نگه داشته است.

گی مک دوگل، عضو کمیته ملل متحد در امور محو تبعیض نژادی گفت که تخمین ها همچنین نشان می دهد که مقام های چینایی حدود دو میلیون اقلیت اویغور و مسلمان را در ولایت غربی سینکیانگ به خاطر فراگیری برنامه های آموزشی در مورد حزب کمونیست به کمپ های سیاسی به گونه اجباری فرستاده اند.

این مقام ملل متحد افزود که چین این اقدامات را علیه مسلمانان و اویغور ها به بهانه مبارزه با افراط گرایی دینی و حفظ ثبات اجتماعی انجام می دهد. چین تا کنون در مورد اظهارات این مقام ملل متحد واکنش نشان نداده است.

XS
SM
MD
LG