لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه، چین و ایران برای 'ثبات منطقه' با طالبان کار خواهند کرد


نمایندگان ۱۰ کشور به شمول چین و ایران در نشست مسکو اشتراک کردند،‌ اما امریکا و متحدین اروپایی آن از اشتراک در آن، اجتناب کردند
نمایندگان ۱۰ کشور به شمول چین و ایران در نشست مسکو اشتراک کردند،‌ اما امریکا و متحدین اروپایی آن از اشتراک در آن، اجتناب کردند

روسیه، چین و ایران روز چهارشنبه ۲۰ اکتوبر (۲۸ میزان) توافق کردند تا برای تامین "ثبات منطقه" با طالبان کار کنند.

خبرگزاری فرانس پرس گزارش داده است که این سه کشور از رهبران طالبان همچنین خواسته اند تا پالیسی های "معتدل" را در افغانستان تطبیق کنند.

روسیه روز چهار شنبه میزبان طالبان در مسکو،‌ پایتخت آن کشور، بود. این اجلاس بخشی از تلاش‌های روسیه برای گسترش نفوذ‌ش در منطقه پنداشته می شود.

روسیه همچنین از طالبان خواسته است تا در برابر تندروان داعش دست به کار شود،‌ تندروان که به گفته‌ای مقام‌های روسی برای "ایجاد بی‌ثباتی دایمی" در افغانستان تجمع کرده اند

نمایندگان ۱۰ کشور به شمول چین و ایران با نشر اعلامیه‌ای همچنین توافق کردند تا به منظور "ارتقای امنیت افغانستان و سهمگیری برای ثبات منطقه" در آینده نیز به این گفتگو‌ ها ادامه دهند.

اعضای اشتراک کننده‌ای نشست مسکو همچنین از طالبان خواستند تا در مسایل داخلی و خارجی‌شان از پالیسی‌های "معتدل و سالم" کار گرفته و در مقابل کشور‌های همسایه افغانستان نیز "پالیسی‌ها دوستانه" را اتخاذ کنند.

به گزارش فرانس پرس،‌ اشتراک کنندگان نشست مسکو همچنین از طالبان خواستند تا به "حقوق گروه‌های قومی،‌ زنان و کودکان،‌ احترام" قایل شوند .

حقوق زنان زیر سلطه‌ای طالبان به یکی از نگرانی عمده‌ای کشور‌های منطقه و جهان مبدل شده است. طالبان تا حال به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه نداده اند تا به مکتب بروند و یا تحصیلات عالی‌شان را ادامه بدهند. اکثر کارمندان زن که در حکومت گذشته کار می کردند، نیز پس از مسلط شدن طالبان، حال خانه نشین شده اند.

نشست مسکو دو روز پس از آن برگزار شد که سراج الدین حقانی،‌ سرپرست وزارت داخله‌ٔ طالبان و یکی از بلندپایه‌ترین چهره های طالبان، در هفته جاری مهاجمان انتحاری را به عنوان "قهرمانان اسلام" یاد کرد،‌ اقدامی که موجب ایجاد هشدار برای کشور های غربی شد.

نشست مسکو برای طالبان در حالی برگزار شد که اقتصاد افغانستان تضعیف شده، کمک‌های بین المللی برای این کشور قطع شده ،‌قیمت مواد خوراکی افزایش یافته و میزان بیکاری نیز در این کشور جنگ زده به گونه‌ای کم سابقه رو به افزایش است.

اشتراک کنندگان نشست مسکو خواهان تحکیم تلاش ها برای فراهم آوری کمک‌های عاجل بشری و اقتصادی برای مردم افغانستان نیز شدند. آنان از ملل متحد خواستند تا هرچه زود کنفرانس بین المللی را به منظور کمک برای مردم افغانستان و بازسازی آن کشور برگزار کند.

اشتراک کنندگان نشست مسکو همچنین گفتند که کشور‌های که در ۲۰ سال گذشته حضور نظامی در افغانستان داشتند،‌ مسوول بازسازی و توسعه‌ای افغانستان پس از منازعه استند.

خبرگزاری فرانس پرس گزارش داده است که اشاره‌ای اشتراک کنندگان نشست مسکو،‌ ایالات متحده و متحدانش بود که پس از حملات ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ میلادی، به افغانستان حمله کردند و خروج ناگهانی آنها راه را برای بازپس گیری کنترول این کشور توسط طالبان در ماه اگست هموار کرد.

XS
SM
MD
LG