لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز تمرینات مشترک اردوی روسیه و اوزبیکستان در مرز با افغانستان


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

روسیه تمرینات مشترک نظامی را با اوزبیکستان امروز جمعه ۳۰ جولای (هشتم اسد) در مرز این کشور با افغانستان آغاز کرد.

اداره نظامی مرکزی روسیه می‌گوید که در این تمرینات مشترک نظامی افزون بر حدود ۱۵۰۰ نیرو و ۲۰۰ واحد نظامی، جنگنده‌های روسی مستقر در پایگاه نظامی این کشور در قرغیزستان نیز اشتراک می‌کنند.

قرار است اردوی تاجیکستان نیز به تاریخ پنجم ماه اگست در این تمرینات مشترک شامل شود. این تمرینات تا تاریخ۱۰ اگست ادامه پیدا خواهد کرد.

خروج نیروهای بین المللی و افزایش حملات گروه طالبان در برخی از ولایت‌های افغانستان، به ویژه ولایت‌های شمالی آن کشور که با آسیای مرکزی هم‌مرز است، مایۀ نگرانی همسایگان شمالی افغانستان و روسیه شده است.

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رییس جمهور روسیه برای افغانستان هفتهٔ گذشته در مصاحبه‌ای گفت که این تمرینات "نشانه‌ای" برای آسیای میانه است که وضعیت افغانستان منطقه را تهدید نخواهد کرد.

در همین حال سرگی نریشکین، رییس ادارهٔ خدمات استخبارات خارجی روسیه روز جمعه ۳۰ جولای در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تاس گفت که ادارات امنیتی روسیه در مورد اوضاع افغانستان با همتایان خود در آسیای میانه همواره در تماس است.

این در حالی است که اداره نظامی مرکزی روسیه می‌گوید که واحدهای حافظ صلح و لواهای اهداف خاص روسی در یک مرکز تعلیمی در ترمذ اوزبیکستان نیز مستقر شده اند. ‌

خبرگزاری انترفاکس به نقل از مقامات اردوی روسیه گزارش داده است که در این تمرینات از وسایط محاربوی جدید روسی که از قبل به پایگاه این کشور در تاجیکستان اعزام شده است، نیز استفاده خواهد شد.

افزون بر این تمرینات، تاجیکستان روز پنجشنبه ۲۲ جولای (۳۱ سرطان) تمرینات نظامی بی بیشینه‌ای را که در آن تمام اردوی آن کشور اشتراک کرده بود، انجام داد.

امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان گفت که افزون بر ۱۰۰ هزار نیروی برحال، ۱۳۰هزار از نیروی احتیاط نیز در این تمرینات سه ساعته اشتراک کرده بودند.

آقای رحمان در سخنرانی‌اش با اشاره به وضعیت امنیتی در افغانستان گفت که باید مراقب اوضاع در مرزهای جنوبی آن کشور بود.

رییس جمهور تاجیکستان افزود که ۲۰ هزار تن از نیروی احتیاط به هدف تقویت امنیت در مرز این کشور با افغانستان مستقر شده اند.

تاجیکستان با افغانستان ۱۳۰۰ کیلومتر و اوزبیکستان ۱۴۴ کیلومتر سرحد مشترک دارد.

XS
SM
MD
LG