لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه ادعا دارد که ۹۷ درصد لوهانسک در شرق اوکراین را تصرف کرده است


منطقهٔ سیویرودونتسک در ولایت لوهانسک اوکراین که روسیه ادعا دارد ۹۷ در صد آنرا تصرف کرده است
منطقهٔ سیویرودونتسک در ولایت لوهانسک اوکراین که روسیه ادعا دارد ۹۷ در صد آنرا تصرف کرده است

روسیه روز سه شنبه هفتم جون (۱۷ جوزا) ادعا کرد که کنترول تقریباََ سرتاسر لوهانسک واقع در شرق اوکراین را در دست گرفته است، اما مقام‌های کیف گفته اند که نیروهای آنان هنوز هم در ساحه حضور دارند و درگیری شدید بر ضد قوای روسی ادامه دارد.

سرگی شویگو،‌ وزیر دفاع روسیه، گفته است که قوای مسکو ۹۷ در صد لوهانسک را که بخشی از ساحۀ دونباس است، در کنترول خود آورده است. اما مقام‌های اوکراینی گفته اند که نیروهای آنان در جاده های شهر صنعتی منطقهٔ سیویرودونتسک با جدیت درگیر جنگ استند.

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، ناوقت دوشنبه شب به وقت محل در یک سخنرانی تلویزیونی‌ گفت که "قهرمانان ما مواضع خود را در [منطقهٔ] سیویرودونتسک ترک نمی‌کنند.”

در همین حال، الکساندر استریوک، شاورال شهر سیویرودونتسک، گفته است "نیروهای مسلح ما مواضع‌شان را تقویت کرده اند و آنرا حفظ می کنند.”

جنگ در منطقهٔ سیویرودونتسک برای مسکو از اهمیت برخوردار است تا بر لوهانسک مسلط شود. یک هفته قبل، نیروهای روسیه ۷۰ در صد لوهانسک را تصرف کردند، اما پس از حملهٔ متقابل قوای اوکراینی، قوای روسی از منطقه عقب رانده شد.

هر دو کشور، روسیه و اوکراین، ادعا کرده اند که به طرف مقابل تلفات سنگین وارد کرده اند.

کمک اضافی بانک جهانی برای اوکراین

بانک جهانی روز سه شنبه از کمک ۱.۵ میلیارد دالر اضافی برای اوکراین خبر داد. با کمک جدید، از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، مجموعهٔ کمک مالی بانک جهانی برای اوکراین به بیش از چهار میلیارد دالر امریکایی می رسد.

تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین که به تاریخ ۲۴ فبروری سال روان میلادی آغاز شد، نه تنها موجب بحران بشری در اوکراین شده است، بلکه اقتصاد این کشور نیز از بین رفته است؛ زیربناهای آن ویران شده است و صادرات غله جات این کشور به خارج با موانع مواجه شده است. در نتیجه، حکومت اوکراین قادر نیست تا صورت حساب‌های خود را پرداخت کند.

بانک جهانی گفته است که کمک مالی جدید حکومت اوکراین را قادر خواهد کرد تا معاش کارمندان حکومتی و کارمندان بخشی اجتماعی را پرداخت کند.

دیوید مالپاس، رییس بانک جهانی، با نشر اعلامیه‌ای گفت این بانک" "به حمایت دومدار از اوکراین و مردم آن در مقابل جنگ جاری ادامه می دهد."

مالپاس در این اعلامیه همچنین گفته است که با کشور‌های تمویل کننده کار می کند تا کمک‌های مالی را برای اوکراین بسیج کند تا مردم آن کشور به خدمات صحی، معارف و محافظت‌های اجتماعی دسترسی داشته باشند.

اما رییس جمهور زیلینسکی قبل بر این گفته بود که حکومت‌اش ماهانه به طور مجموعی به هفت میلیارد دالر نیاز دارد تا به کارش ادامه بدهد.

از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین تا حال بیش از سه هزار غیرنظامی در اوکراین کشته شده، بیش از سه هزار نفر دیگر زخمی شده و میلیون‌ها شهروند آن کشور یا از خانه‌های‌شان بیجا شده اند و یا هم مجبور به ترک کشور‌شان شده اند.

XS
SM
MD
LG