لینک های دسترسی

Breaking News

بریتانیا برای اوکراین سیستم پرتاب میزایل دوربرد ارسال می کند


سیستم پرتاب میزایل M270 ساخت بریتانیا قادر است تا فاصلهٔ ۸۰ کیلومتری را نشانه بگیرد
سیستم پرتاب میزایل M270 ساخت بریتانیا قادر است تا فاصلهٔ ۸۰ کیلومتری را نشانه بگیرد

حکومت بریتانیا روز دوشنبه ششم جون (۱۶ جوزا) اعلام کرد که تعداد نا مشخصی از دستگاه های پرتاب میزایل‌های دور برد را برای اوکراین فراهم خواهد کرد و در هفته‌های آینده، قوای اوکراینی در بریتانیا روش استفاده از این میزایل‌ها را خواهند آموخت.

این اعلام پس از آن صورت گرفت که ایالات متحده هفتهٔ گذشته تصمیم گرفت تا سلاح‌های مشابه را برای اوکراین ارسال کند.

سیستم پرتاب راکت‌های موسوم به (‌M270) ساخت بریتانیا، در ظرف یک دقیقه قادر است تا ۱۲ میزایل را که توسط سیستم موقعیت یاب جهانی ( GPS) رهبری می شود، در مسافت ۸۰ کیلومتری هدف قرار بدهد. ارسال این سلاح‌های دوربرد برای اوکراین با واشنگتن همآهنگ شده است.

اوکراین بار‌ها از کشور‌های غربی خواسته است تا تسلیحات دور برد را برای آن کشور فراهم کنند، زیرا نیروهای روسی منطقهٔ دونباس واقع در شرق آن کشور را زیر حملات پیهم توپخانه قرار داده اند.

بن والس، وزیر دفاع بریتانیا، با نشر اعلامیه‌ای روز دوشنبه گفت که "انگلستان در این جنگ در کنار اوکراین ایستاده است و در قسمت فراهم آوری تسلیحات حیاتی برای قوای قهرمان آن کشور نقش رهبری را ایفا می کند. آنان [نیروهای اوکراینی] نیاز دارند تا از کشور‌شان در مقابل تهاجم بی‌دلیل، دفاع کنند."

والس همچنین گفت: "قسمیکه تاکتیک روسیه تغییر می کند، حمایت ما نیز از اوکراین باید تغییر کند" و افزود که سیستم پرتاب راکت‌های دور برد، نیروهای اوکراینی را قادر خواهد کرد تا در برابر حملات تسلیحات دوربرد روسیه از خود دفاع کنند. به گفتهٔ وزیر دفاع بریتانیا، حملات راکتی ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، شهر‌های اوکراین را با خاک یکسان کرده است.

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز یکشنبه پنجم جون (۱۵ جوزا) هشدار داده بود که اگر غرب به اوکراین میزایل‌های دوربرد فراهم کند، نظامیان کشورش، تسلیحات دوربرد غرب را از بین خواهند برد.

رییس جمهور روسیه در سخنرانی تلویزیونی‌اش گفت که ارسال محموله‌های جدید تسلیحات غربی به اوکراین به هدف "دامنه‌دار ساختن جنگ" است.

سیستم پرتاب میزایل‌های دوربرد نوع (‌HIMARS) ساخت ایالات متحده یکی از سیستم‌های سیار راکتی است که چندین میزایل رهبری شده با قدرت هدفگیری بلند و دقیق را به گونۀ همزمان پرتاب کرده و اهداف تا فاصلۀ ۸۰ کیلومتری را نشانه گرفته می‌تواند.

این دستگاه پرتاب میزایل ساخت ایالات متحده نیز قادر است تا فاصلهٔ ۸۰ کیلومتری را به طور دقیق هدف قرار بدهد
این دستگاه پرتاب میزایل ساخت ایالات متحده نیز قادر است تا فاصلهٔ ۸۰ کیلومتری را به طور دقیق هدف قرار بدهد

کارشناسان نظامی می‌گویند که برد هدف گیری سیستم‌های HIMARS اندکی طولانی‌تر از سیستم‌های مشابه روسی است، به این معنی که قوای اوکراینی می‌توانند دستگاه‌های راکتی و توپچی نیروهای روسی را هدف بگیرند، اما قادر نخواهند بود که مسکو را آماج حملات قرار بدهند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، تا کنون فراهم آوری آن سیستم‌های تسلیحاتی را به اوکراین رد کرده است که نیروهای این کشور بتواند با استفاده از آن خاک روسیه را هدف قرار دهند، هرچند اوکراین برای "دفاع از خود" همواره خواستار دسترسی به چنین تسلیحات شده است.

رییس جمهور روسیه گفته است که "چیز تازه‌ای" در تسلیحات فراهم شده از سوی واشنگتن به اوکراین وجود ندارد و به گفتۀ او، قوای اوکراینی فقط تسلیحاتی را در اختیار دارد که شبیه آن سیستم‌ها در دسترس قوای روسی است.

مقام‌های ایالات متحده و برتیانیا گفته اند که اوکراین تعهد کرده است که نظامیان آن کشور با استفاده از این تسلیحات دور برد، قلمرو روسیه را هدف قرار نخواهند داد.

در عین حال، مسکو هشدار داده است که اگر این تسلیحات بریتانیا و ایالات متحده قلمرو روسیه را هدف قرار بدهد، چنین وضعیت "سناریوهای کاملاً نامطلوب و نسبتاً ناخوشایند" خواهند بود.

XS
SM
MD
LG