لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه مسودهٔ پیشنهادات عنوانی ناتو و امریکا را نشر کرد 


روسیه امروز ۱۷ دسمبر (۲۶ قوس) پیشنهادات امنیتی عنوانی ناتو و ایالات متحده را نشر کرده و در حالی خواهان مذاکرات فوری با واشنگتن شد که تنش‌ها میان مسکو و کشورهای غربی پیرامون اوکراین افزایش یافته است.

در این پیشنهادات که روسیه می‌گوید برای امنیت این کشور حیاتی است، آمده است که ناتو باید اجازه ندهد که کشور دیگری عضو این سازمان شود و هیچ پایگاه نظامی جدید نباید در کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق ایجاد گردد.

سرگی ریابکوف، معاون وزیر خارجهٔ روسیه گفت که مسکو آماده است مذاکرات امنیتی فوری با ایالات متحده را همین فردا - روز شنبه- در یک کشور سوم برگزار کند.

او افزود که ژنیو برای این مذاکرات به ایالات متحده پیشنهاد شده است.

جین ساکی، سخنگوی قصر سفید در واکنش به این پشنهاد گفت که آنرا دیده است و در خصوص آن با متحدین اروپایی امریکا بحث می‌کند.

خانم ساکی افزود که بدون مشوره با متحدین اروپایی، واشنگتن با مسکو مذاکره نخواهد کرد.

او افزود: "ما روی اصول کلیدی سازش نخواهیم کرد که بر اساس آن امنیت اروپا ایجاد شده است."

سخنگوی قصر سفید گفت که تمامی کشور‌ها حق دارند در مورد آینده و سیاسی خارجی شان بدون مداخلهٔ خارجی تصمیم اتخاذ کنند.

نشر مسودهٔ این توافقات که یک اقدام غیرمعمول در دپلوماسی بین المللی است در حالی صورت می‌گیرد که روابط روسیه با غرب روی تنش‌ها در شرق اوکراین، تیره است.

کشورهای غربی اتهام وارد کرده اند که روسیه برای حمله بر اوکراین آمادگی می‌گیرد و از همین رو در حدود ۱۰۰ هزار نیرویش را در مرز با این کشور جابجا کرده است.

ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه با رد این اتهامات ناتو را به افزایش تنش‌ها متهم کرده و خواهان تضمین حقوقی عدم گسترش این پیمان در اروپای شرقی است.

بر اساس این پیشنهادات، مسکو و متحدین آن باید از حادثات در منطقه بحیره سیاه و بالتیک جلوگیری کنند و یک خط تلیفونی برای تماس‌های فوری نیز باید ایجاد شود.

این پشنهادات همچنان خواستار محدودیت بر اعزام میزاییل‌ها توسط ناتو شده است و از امریکا خواسته است که مانع عضویت کشورهای جماهیر شوروری سابق به ناتو شود.

در این سند آماده است که ایالات متحده باید بر عدم ایجاد پایگاه‌های نظامی در کشورهای شوروی سابق توافق کند.

کشورهای غربی گفته اند که در صورت تهاجم روسیه بر اوکراین،‌ بر این کشور تعزیرات هماهنگ شده باید وضع شود.

XS
SM
MD
LG