لینک های دسترسی

Breaking News

قانون‌گذاران امریکایی: قصر سفید تحویل تسلیحات به اوکراین را تسریع بخشد


یک سرباز اردوی روسیه که به تاریخ ۱۰ دسمبر ۲۰۲۱ در مانور نظامی میدان تیر کاداموفسکی واقع در منطقه جنوب روسیه شرکت کرده
یک سرباز اردوی روسیه که به تاریخ ۱۰ دسمبر ۲۰۲۱ در مانور نظامی میدان تیر کاداموفسکی واقع در منطقه جنوب روسیه شرکت کرده

قانون‌گذاران امریکایی روز سه‌شنبه ۱۴ دسمبر (۲۳ قوس) هشدار دادند که تهدیدهای واشنگتن مبنی بر وضع تعزیرات بر روسیه و مانورهای دپلماتیک به اندازۀ کافی نیست که ولادیمیر پوتین، رییس‌ جمهور روسیه را از حملهٔ احتمالی بر اوکراین منصرف سازد.

گروهی از قانون‌گذاران هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه که به روزهای شنبه و یکشنبه در کیف، پایتخت اوکراین، با نظامیان آن کشور ملاقات کردند، پس از برگشت به واشنگتن به خبرنگاران گفتند که وضعیت در آن کشور "بسیار نگران‌کننده" است.

این قانون‌گذاران امریکا همچنین از مقام‌های قصر سفید خواستند تا روند تحویل‌دهی تسلیحات برای اوکراین را تسریع کنند، اقدامی که به گفته‌ٔ آنان می‌تواند از حملهٔ احتمالی مسکو بر کیف، جلوگیری کند.

مایکل والتز، نمایندهٔ جمهوریخواه به خبرنگاران گفت که بر اساس محاسبات رییس جمهور پوتین، تعهد جدی امریکا که به صورت صاف و ساده بیان شده است، پس از حملهٔ روسیه بر اوکراین، کمک چندانی برای کیف نخواهد کرد.

به باور این قانون‌گذار امریکایی، رییس جمهور پوتین از جهات مختلف می‌تواند و می‌داند که چگونه بر اوکراین حمله کند و تاکید کرد که ایالات متحده نیاز دارد تا اوکراین را کمک کند.

اعضای حزب دموکرات که به اوکراین سفر کرده بودند، نیز از قصر سفید خواستند تا اقداماتی را روی دست بگیرد که اگر روسیه بر اوکراین حملهٔ نظامی کند، فوراً ضربهٔ چنین اقدام‌اش را احساس کند.

ست مولتون،‌ عضو کمیتهٔ خدمات نظامی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، گفته است: "'اگر پوتین [بر اوکراین] حمله کند، می‌خواهم او [پوتین] بداند که در ظرف پنج دقیقه برای خرید یک بوتل سودا از یک دستگاه فروش خودکار یا vending machine با مشکل مواجه خواهد شد، نه اینکه منتظر برگزاری کنفرانس ناتو بنشیند که در مورد اقدامات بعدی ظرف چند هفتهٔ‌ آینده بحث کند."

به گفتهٔ این قانون‌گذار حزب دموکرات، ایالات متحده باید برای روسیه تفهیم کند که تسلیحاتی را که امریکا برای اوکراین فراهم می‌کند، در نخستین روز حمله مسکو بر کیف، قوای روسی چه هزینهٔ بزرگی را خواهد پرداخت.

آقای مولتون تاکید کرد که ایالات متحده باید روسیه را متقاعد کند که اشغال اوکراین برای آن کشور ''دردآور'' خواهد بود.

با آنهم این قانون‌گذاران امریکایی ابراز اطمینان کردند که بر خلاف سال ۲۰۱۴ میلادی، یعنی زمانی که روسیه منطقهٔ کریمیهٔ اوکراین را ضمیمهٔ قلمرو خود کرد، قوای اوکراین حال آماده است تا در صورت حملهٔ پوتین، از خود مقاومت شدید در برابر قوای روسی نشان بدهد.

با وجود هشدارهای پیهم ایالات متحده و متحدین اروپایی امریکا،‌ مقامات کرملین تاکید دارند که روسیه بر اوکراین حمله نمی‌کند و اتهام وارد کرده اند که اوکراینی‌ها قطعات نظامی خود را در مرز مشترک میان دو کشور جابجا کرده اند.

مقامات روسیه همچنین گفته اند که ناتو در جابجاسازی نیروهای اوکراین در مرز کمک کرده و به اردوی این کشور تسلیحات، به شمول سلاح مجهز با تکنالوژی پیشرفته فراهم می‌کند.

روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی منطقهٔ کریمیهٔ اوکراین را ضمیمهٔ قلمرو خود کرد،‌ اقدامی که با واکنش ایالات متحده و متحدین اروپایی آن همراه بود. در پهلوی سایر اقدامات علیه روسیه، امریکا، روسیه را از گروه‌ جی۸ اخراج کرد، تعزیرات اقتصادی بر آن کشور وضع کرد و دپلومات‌های روسی را اخراج کرد.

قبل بر این، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده،‌ به تلویزیون NBC امریکا گفته بود که تهدید جدید تهاجمی روسیه بر اوکراین، موجب شده تا ایالات متحد آمادهٔ اقداماتی شود که در گذشته آن را انجام نداده است.

XS
SM
MD
LG